[Tour] Spektakel in de Pyreneeën

Fuglsang en Martin
Ze werkten zich in 't zweet
Maar Martin was uiteindelijk
De snelste aan de meet

Ik moet mezelf corrigeren. Ik schreef gisteren dat het waarschijnlijk een saaie Tour de France ging worden. Dat kwam omdat Sky zo sterk reed en ik dacht dat ze de rest van de Tour de koers zouden gaan controleren zoals Armstrong en zijn mannen dat deden. Nou, dat had ik mooi mis. Gelukkig maar. Wat een geweldig leuke rit om te zien. Niet om te rijden waarschijnlijk. Wat zullen de renners vandaag hebben afgezien. Allemaal. Want ook de renners die niet goed kunnen klimmen, moesten zich vandaag uit de naad rijden om op tijd binnen te komen. Ik ben een kwartiertje na aankomst deze column gaan schrijven dus ik weet niet of er een grote groep te laat binnen is gekomen. Maar als dat zo is, hoop ik niet dat er een Franse Wilders in de jury zit, want dan komt er geen generaal pardon voor die groep.

Johnny Hoogerland ging maar meteen weg toen het groene licht aan de renners werd gegeven. We hebben hem verder vandaag niet veel meer gezien. Waarschijnlijk dacht hij dat Sky wel de boel zou gaan controleren en een groepje met renners die niet kort in klassement stonden zou laten wegrijden. Maar het was vanaf het begin oorlog in het peloton.
Garmin stak het vuurtje aan, Saxo en Movistar hielpen mee. Uiteindelijk heeft alleen Garmin baat gehad bij die oorlog, want Martin won de rit. Het duo D&D noemt hem altijd een Ier, maar de goede man is in Birmingham geboren en volgens mij ligt dat nog altijd in Engeland. De renners van Garmin die de lont in het kruitvat staken waren een boer en een molenaar. Bauer en Millar eindigden vermoedelijk op grote achterstand van hun winnende ploeggenoot, maar ze zullen zeker geen spijt van hun actie hebben gehad.
Hesjedal deed ook nog even een duit in het zakje door Kennaugh de bosjes in te rijden. Die was meteen gezien. Trouwens, de hele ploeg van Sky was gezien, behalve de gele reus. Ik zag wel de Skyline van een peloton, maar dat was een peloton dat op een flinke achterstand reed van die gele reus en de andere klassementsrenners. De andere klassementrenners min Porte dan. Die was namelijk in de hitte van de strijd door het ijs gezakt.

Ik denk dat Froome hem vandaag behoorlijk heeft geknepen. Hij zal voor de eindwinst moeten werken. Hij werd zowel tijdens de klim als op het vlakke aangevallen. En iedere keer zagen we andere kopgroepjes. De Gendt en De Clercq hadden zeker in een busje gezeten, want ze zaten uit het niets in de kopgroep. De Gendt kon nog net Rolland flikken op de top van de Peyresourde, maar moest het later toch bekopen.
Maar ook een aantal soldaten uit het leger van Garmin moest capituleren. Hesjedal raakte in een Hesjedalletje en kwam niet meer vooruit.

Steeds meer renners kwamen terug bij de groep van de gele trui, maar Richie Porte was daar niet meer bij. Gesink, Poels en Dumoulin wel en hoewel die laatste er weer af moest, mochten wij Nederlanders niet mopperen. Mollema en Ten Dam bij de eerste vijf van het klassement. Wat een weelde. Morgen mogen ze allemaal rusten.

Het leukste plaatje van de dag: Een adelaar die boven de renners vloog. Het deed me denken aan de geweldige klimmer Bahamontes. De adelaar van de Pyreneeën.

Renner van de dag: Ik vind dat Robert Gesink de renner van de dag is. Hij is toch altijd de kopman van de ploeg geweest. Hij moest er op een van de eerste beklimmingen af, kwam weer terug en reed op het einde dan de etappe nog kilometers op kop voor Bauke. Chapeau!

Morgen is er een rustdag.

Voor de renners echt kunnen rusten, moeten ze met het vliegtuig. Van de Pyreneeën naar Bretagne. De rustdag wordt namelijk in Saint-Nazaire gehouden.
Denk niet dat Saint-Nazaire een onbeduidend stadje is. Het is een flinke havenstad en dat zie je al van verre. Enorme kranen en reusachtige scheepsrompen steken boven de huizen uit en vormen zo de skyline van de stad. Hier worden zeereuzen gebouwd.
Saint-Nazaire is de poort naar de Loire. In de oorlog waren er veel Duitsers te vinden. Ze hadden er een duikbootbasis. Deze basis was zo belangrijk dat de Duitsers tot het einde van de oorlog de haven verdedigden. Saint-Nazaire was dan ook een van de laatste Franse steden die werden bevrijd.
De stad speelt ook een rol in twee bekende films. In de film Das Boot speelt een van de Duitse onderzeeërs die Saint-Nazaire als thuishaven had en de vele stranden van Saint-Nazaire deden dienst als decor voor de film Les Vacances de monsieur Hulot van Jacques Tati.
Je kunt nu nog de Duitse sluisbunker bekijken en op die bunker kun je prima van het uitzicht genieten. Je hebt dan uitzicht op de U-boot bunker aan de overzijde van de binnenhaven. Ook kun je vanaf het dak van de sluisbunker het caisson van het grote droogdok zien.
In de sluisbunker kun je nu een Franse onderzeeboot bezoeken. Het is de S-637 Espadon, die als eerste Franse onderzeeër een non-stop tocht onder de Noordpool door heeft gemaakt.
Ik denk niet dat de renners het oorlogsverleden zullen bezichtigen. Die stappen natuurlijk gewoon op de fiets voor een trainingsritje, of ze liggen te slapen. Dat laatste kunnen ze echter ook doen op één van de twintig stranden bij Saint-Nazaire.