| Canada heeft de hoofdrace van de A1GP in Indonesië gewonnen. Maleisië werd tweede, en Australië derde. Jos Verstappen wist voor team Nederland de zesde plek binnen te slepen. |
Bij de start is er een crash met drie wagens. Nederland weet van plek zeven door te dringen tot plek vier, en een paar bochten later zelfs plaats drie. Door de startcrash komt de safety car de baan op, en een aantal teams maakt meteen hun verplichte pitstop. De wagen van team Indonesië komt stil op de baan te staan, maar wordt aangeduwd door een aantal marshalls. Even later vliegt de rechter achterband van team Mexico van de wagen af, echter de coureur kan zijn weg vervolgen tot de pitstraat. Bij het ingaan van ronde drie maken opnieuw veel teams hun pitstop.
Aan het einde van de derde ronde gaat de safety car weer naar binnen. Nederland weet bij de herstart de tweede plek te pakken. Bij de inhaalactie van team Frankrijk op Maleisië verloor de Franse bolide de voorvleugel, die in veel kleine stukjes op de baan terecht kwam. Team Canada krijgt opnieuw een tegenslag: Nadat de wagen al niet weg wou komen bij de warmup-ronde, krijgt het team een drive trough penalty voor het overschrijden van de witte lijn bij het verlaten van de pitstraat. Frankrijk wil Libanon inhalen, maar ze belanden samen in de grindbak. Frankrijk kan zijn weg vervolgen, maar Libanon blijft steken in het grind.
Even later maakt Nederland zijn pitstop, samen met Maleisië, dat achter Verstappen ligt. De oranje bolide heeft echter een snellere stop, en blijft zo Maleisië voor. Op dat moment komt de safety car opnieuw naar buiten, zodat de wagen van team Libanon veilig uit het grind gehaald kan worden. Nederland valt dan terug tot plaats vijftien. Als de safety car weer naar binnen gaat, begint Verstappen echter opnieuw aan een aantal succesvolle inhaalacties, waardoor hij even later tiende ligt.
Een aantal ronden later probeert Portugal Mexico in te halen, echter Mexico komt vast te zitten in de grindbak. De safety car komt hierdoor opnieuw naar buiten. Team Zuid-Afrika en het Britse team hebben op dat moment nog steeds hun stop niet gemaakt. Als de safety car weer naar binnen gaat, houdt team India de groep achter Tsjechië, waarin onder andere ook Nederland zit, op. Als India even later terugvalt, wordt ook Tsjechië ingehaald door Canada, Nederland en Maleisië. India krijgt ook nog een drive trough penalty, wegens het negeren van het rode licht in de pitstraat op het moment dat de safety car langskwam. Op dat moment ligt Nederland vierde.
Een paar ronden later wordt Nederland in een mislukte inhaalactie door Maleisië de grindbak in geduwd. Verstappen komt terug op de achtste plaats. Op dat moment maakt Groot-Brittanië hun verplichte pitstop. Met nog drie ronden te gaan maakt Zuid-Afrika op het laatste moment hun verplichte pitstop, waardoor Nederland als zesde ronde komt te rijden. Dit wordt ook de eindstand.
Uitslag hoofdrace Indonesië:
| Pos | Team | Ronden | Verschil | Pitstops |
| 1 | Canada | 36 | - | 2 |
| 2 | Maleisië | 36 | +1.931 | 1 |
| 3 | Australië | 36 | +12.617 | 1 |
| 4 | Brazilië | 36 | +14.000 | 1 |
| 5 | Zwitserland | 36 | +16.509 | 2 |
| 6 | Nederland | 36 | +21.846 | 1 |
| 7 | Nieuw-Zeeland | 36 | +22.219 | 1 |
| 8 | Frankrijk | 36 | +22.698 | 1 |
| 9 | Verenigde Staten | 36 | +26.313 | 1 |
| 10 | Groot-Brittanië | 35 | 1 ronde | 1 |
| 11 | Zuid-Afrika | 35 | 1 ronde | 1 |
| 12 | Duitsland | 35 | 1 ronde | 2 |
| 13 | Tsjechië | 34 | 2 ronden | 2 |
| 14 | India | 34 | 2 ronden | 3 |
| 15 | Indonesië | 34 | 2 ronden | 2 |
| 16 | Italië | 31 | 5 ronden | 2 |
| 17 | Portugal | 31 | 5 ronden | 2 |
| 18 | Oostenrijk | 24 | 12 ronden | 2 |
| 19 | Ierland | 20 | 16 ronden | 2 |
| 20 | Mexico | 18 | 18 ronden | 1 |
| 21 | China | 11 | 25 ronden | 3 |
| 22 | Libanon | 7 | 29 ronden | 0 |
Stand kampioenschap:
| Pos | Team | Punten |
| 1 | Frankrijk | 132 |
| 2 | Zwitserland | 104 |
| 3 | Brazilië | 70 |
| 4 | Groot-Brittanië | 68 |
| 5 | Nieuw-Zeeland | 61 |
| 6 | Nederland | 53 |
| 7 | Ierland | 50 |
| - | Portugal | 50 |
| 9 | Maleisië | 49 |
| 10 | Canada | 42 |
| 11 | Australië | 37 |
| 12 | Tsjechië | 31 |
| 13 | Mexico | 28 |
| 14 | Italië | 26 |
| 15 | Zuid-Afrika | 20 |
| 16 | Duitsland | 15 |
| - | Verenigde Staten | 15 |
| 18 | Indonesië | 10 |
| 19 | Oostenrijk | 9 |
| 20 | Japan | 8 |
| 21 | China | 6 |
| 22 | Pakistan | 4 |
Tackleberry (Redactie Sport) 12-02-2006 @ 10:14
![]()
Een podiumplek leek zeker, maar helaas... Gelukkig heeft Jos vandaag weer kunnen laten zien wat hem een goede coureur maakt.
Quote:Waarom? Alleen omdat ie Josje dwars zat. Race incident.
Op zondag 12 februari 2006 10:14 uur schreef blahblahblah het volgende:
Dit zou dus p5 moeten worden.
Maleisie diskwalificeren !!!
![]()
![]()
![]()
Tackleberry (Redactie Sport) 12-02-2006 @ 10:25
Quote:Zulke acties worden, begrijpelijk, nooit bestraft... Het blijft natuurlijk wel enorm frustrerend...
Op zondag 12 februari 2006 10:20 uur schreef Hawk-eye het volgende:
Waarom? Alleen omdat ie Josje dwars zat. Race incident.
![]()
Quote:euh zegt misschien iets over het niveau v/d competitie?
Op zondag 12 februari 2006 10:36 uur schreef Hawk-eye het volgende:
Het is natuurlijk wel vreselijk knap van Canada dat als laatste van start gaat en na een drive-trough penalty alsnog wint.
HULDE voor de Canadezen.![]()
Quote:Waarschijnlijk heb je mijn ondertoontje begrepen want wat jij zegt bedoel ik precies.
Op zondag 12 februari 2006 11:43 uur schreef Peter_v_L het volgende:
[...]
euh zegt misschien iets over het niveau v/d competitie?![]()
Ze hebben handig gebruik gemaakt van de safety-car.
[ Bericht gewijzigd door ziggyziggyziggy op zondag 12 februari 2006 @ 23:54 ]
Quote:Man, zeg nou zelf. De coureurs zijn niet zo best maar de format van de A1GP is gewoon goed, waardoor er altijd spektakel is. Door de safety car situaties kunnen de "langzamere' deelnemers telkens weer aanpikken en als je al eens een keer snel bent dan is er wel weer een idioot die zijn wagen op de baan heeft geparkeerd waardoor je de voorsprong weer kwijt bent.( door de safety-car)
Op zondag 12 februari 2006 13:15 uur schreef GP500 het volgende:
Ze hebben handig gebruik gemaakt van de safety-car.
Quote:Wat zeur jij nou weer
Op zondag 12 februari 2006 15:25 uur schreef Hawk-eye het volgende:
Zijn er misschien ook Verstappen fans die nog niet wakker zijn. De vorige race toen Nederland won waren er in no time 93 reacties en nu al 10.
Of zijn er alleen fans als ie wint.![]()
Ik vermoed dat de banden op waren, maar we zullen het nog wel horen van Jos.
Quote:de coureurs zijn iet zo goed? ok dat de coureurs van libanon en indonesie en dat soort landen niet tot de wereldtop behoren... o.k. maar er zitten toch een heel stel formidabele coureurs en hoop talenten tussen.....Ik ben het met je eens dat de format de race wat afremt en daardoor voor een hoop spektakel zorgt maar om te gaan roepen dat de coureurs niet goed zijn....
Op zondag 12 februari 2006 14:40 uur schreef Hawk-eye het volgende:
[...]
Man, zeg nou zelf. De coureurs zijn niet zo best maar de format van de A1GP is gewoon goed, waardoor er altijd spektakel is. Door de safety car situaties kunnen de "langzamere' deelnemers telkens weer aanpikken en als je al eens een keer snel bent dan is er wel weer een idioot die zijn wagen op de baan heeft geparkeerd waardoor je de voorsprong weer kwijt bent.( door de safety-car)
Maar de A1GP is wel spektaculair om te zien.
![]()
![]()
Quote:Ik vraag me iedere keer weer af of jij ook echt de races wel kijkt
Op zondag 12 februari 2006 21:31 uur schreef 911GT2 het volgende:
Waar zijn nu al die gasten die twee weken terug riepen dat hij weer op het podium zou eindigen![]()
Jos zit weer waar hij thuis hoort... met geluk in de middenmoot![]()
- edit: hou het on-topic -
[ Bericht gewijzigd door ziggyziggyziggy op zondag 12 februari 2006 @ 23:55 ]
Quote:- edit: hou het on-topic -
Op zondag 12 februari 2006 22:26 uur schreef Mork_Van_Ork het volgende:
[...]
Ik vraag me iedere keer weer af of jij ook echt de races wel kijkt![]()
Hij werd eraf gebeukt door Yoong, of kreeg je dat niet op jouw tv te zien? Anders had ie gewoon 2e geweest, en dat is een podiumplek.
Als je kijkt wie er in die 2 races meeste inhaalacties heeft gemaakt (dus niet plaatsen opgeschoten maar daadwerkelijk iemand óp de baan voorbij gaan) dan is het zeker wel Jos
[ Bericht gewijzigd door ziggyziggyziggy op zondag 12 februari 2006 @ 23:56 ]
Quote:Inderdaad, door de A1GP zijn er coureurs naar boven gekomen waar we anders niks/weinig over gehoord hadden. Er zitten voor mij echt wel een paar verrassingen tussen.
Op zondag 12 februari 2006 20:03 uur schreef ed_reeb het volgende:
[...]
de coureurs zijn iet zo goed? ok dat de coureurs van libanon en indonesie en dat soort landen niet tot de wereldtop behoren... o.k. maar er zitten toch een heel stel formidabele coureurs en hoop talenten tussen.....Ik ben het met je eens dat de format de race wat afremt en daardoor voor een hoop spektakel zorgt maar om te gaan roepen dat de coureurs niet goed zijn....![]()
Quote:Oh.. Die inhaalactie zonder powerboost! Geniaal.. Iedereen loopt op die knopjes te rammen en Jos rijdt ze gewoon voorbij zonder boost..
Op zondag 12 februari 2006 23:22 uur schreef Xtr3mE het volgende:
Als je kijkt wie er in die 2 races meeste inhaalacties heeft gemaakt (dus niet plaatsen opgeschoten maar daadwerkelijk iemand óp de baan voorbij gaan) dan is het zeker wel Jos![]()
Dat commentaar is echt heerlijk, zelfs die Engelse lui bleven hem in de gaten houden.. (en er viel een opmerking van inhalen, kunst en het op het lijf van Jos geschreven staan..)
PS @Hawk-eye, ben een Jos-fan, maar mag ik na amper te slapen terug mijn nest in als de race over is? Ik was klaar met kijken om 10.00 dus iemand die om 15.25 begint te miepen over reacties.. lees de sprint-race maar... stond de uitslag al voordat het redactionele stuk af was
(Na Jos-bashers nu ook Yoong op mijn lijst van ergernissen LOL!)
JOS IS STILL THE BOSS!
Quote:Jos had nog 4 powerboosts en Canada helemaal niks dus we kunnen gerust stellen dat Jos een supergrote kans op goud had als Alex niet tegen hem aan gleed
Op zondag 12 februari 2006 23:59 uur schreef super-mario het volgende:
mooie race! Jos liet weer mooie overtakings zien! Erg jammer van die actie van Alex Yoong anders had Jos misschien wel gewonnen met nog 4 power boosts over....achter af natuurlijk maar P7 en P6 zijn mooie resultaten! Op naar Mexico!JOS IS STILL THE BOSS!
![]()
Na die spin was Jos namelijk bijna ingehaald door Nieuw-Zeeland en Frankrijk, die liepen ineens ook hard in op Jos. Maar door de grote voorsprong van de top 3 was hij vrijwel zeker geweest van p3 als Yoong hem wat netter was gepasseerd. Als je rondetijden zo hard teruglopen mis je grip in de bochten en dan helpen die powerboosts je helemaal niets.
Quote:Nou das niet waar over dat geluk. Hoe goed jos ook reed, Young kon hem steeds volgen. Want ze reden al samen voordat ze de pits in gingen en daarna ergens rond de 13e plaats kwamen (achter elkaar weer) waar ze beide aan een grote inhaalactie begonnen. Young kon Jos makkelijk volgen en op het einde was ie toch wel sneller. Kan je niet ontkennen.
Op maandag 13 februari 2006 12:11 uur schreef RetepV het volgende:
[...]
Ik ben het niet met je eens. Voor die spin had Jos nog 4 power boosts. Na die spin nog 0. Dus Jos heeft zijn power boosts gebruikt om weer op snelheid te komen.Nieuw-Zeeland en Frankrijk hadden na Jos' spin volgens mij beide nog 2 power boosts over. Daarom konden ze dichterbij komen.
Les voor volgende keer: als je voorbij Yoong bent, meteen NOG een power boost gebruiken om bij die kerel uit de buurt te blijven. Yoong mag dan ver gekomen zijn, maar dat is alleen maar mazzel. Voor hetzelfde geld was hij namelijk met Jos mee eraf gespind, en was Yoong ook nergens. Yoong's resultaat is dus alleen maar het gevolg van geluk en heeft maar weinig met kunde te maken.
Quote:
Op maandag 13 februari 2006 12:02 uur schreef RetepV het volgende:
[...]
Ja, natuurlijk omdat 'ie Jos dwars zat! WTF? Je bent toch Nederlander en dus toch voor Jos?!?!!Of zit jij, zoals zo veel andere Nederlanders, in een ontkenningsfase?
Blijf wel even realistisch en je moet kunnen zien dat ook dit een race incident was zoals volgens de Jos fans ook zijn inhaal actie bij de vorige sprintrace.
Groetjes.
Quote:Ik denk dat ik al heel wat meer auto races heb gezien dan jij ooit zult zien en metname races buiten de F1 om.
Op zondag 12 februari 2006 21:31 uur schreef TheLemon het volgende:
Tsja, mensen die Prémat, Fittipaldi, Piquet jr., Neel Jani, Ralph Firman, Scott Speed, Scott Dixon, Thomas Enge etc. als slechte coureurs bestempelen hebben vermoedelijk buiten de F1 nog weinig autosport gezien. Dat er in de F1 de 20 beste of best betalende coureurs ter wereld rijden, wil niet zeggen dat het de enige goede coureurs ter wereld zijn.
Quote:"En de situatie met Yoong, ik probeerde mij te verdedigen" aldus Verstappen. Met andere woorden ik sneed iets naar binnen.
Op maandag 13 februari 2006 12:02 uur schreef RetepV het volgende:
[...]
Ja, natuurlijk omdat 'ie Jos dwars zat! WTF? Je bent toch Nederlander en dus toch voor Jos?!?!!Of zit jij, zoals zo veel andere Nederlanders, in een ontkenningsfase?
Quote:Je kent me niet dus hoe je aan die wijsheid komt is me een raadsel, verklaar je nader. Je antwoord en dan vooral dat symbooltje achteraan getuigen in ieder geval niet van een erg volwassen houding.
Op maandag 13 februari 2006 19:49 uur schreef Hawk-eye het volgende:
[...]
Ik denk dat ik al heel wat meer auto races heb gezien dan jij ooit zult zien en metname races buiten de F1 om.
Dus zeik daar niet over als je het niet met me eens bent.![]()
Quote:Dat maakt het nog dommer... inhalen en weer verliezen...
Op zondag 12 februari 2006 23:22 uur schreef Xtr3mE het volgende:
[...]
- edit: hou het on-topic -Als je kijkt wie er in die 2 races meeste inhaalacties heeft gemaakt (dus niet plaatsen opgeschoten maar daadwerkelijk iemand óp de baan voorbij gaan) dan is het zeker wel Jos
![]()
Frankrijk heeft denk ik de minste inhaalacties van alleaal... die zijn ook heel slecht
Quote:klopt want ze finishen zelfs áchter Jos!!!
Op maandag 13 februari 2006 21:18 uur schreef 911GT2 het volgende:
[...]
Dat maakt het nog dommer... inhalen en weer verliezen...Frankrijk heeft denk ik de minste inhaalacties van alleaal... die zijn ook heel slecht
![]()
Quote:En staan ze ook achter jos in het klassement
Op maandag 13 februari 2006 22:53 uur schreef Xtr3mE het volgende:
[...]
klopt want ze finishen zelfs áchter Jos!!!![]()
Quote:Ik denk dat ik iets TE heb gereageerd, sorry.
Op maandag 13 februari 2006 21:15 uur schreef TheLemon het volgende:
[...]
Je kent me niet dus hoe je aan die wijsheid komt is me een raadsel, verklaar je nader. Je antwoord en dan vooral dat symbooltje achteraan getuigen in ieder geval niet van een erg volwassen houding.
Ik viel jou namelijk absoluut niet aan en als je zo ontzettend veel races hebt gezien kun je het toch niet met de strekking van mijn post oneens zijn