'Amerikaans team naar Formule 1'

Formule 1 • Geschreven door Erwin op 04-02-2009 @ 15:37
print 
Een groep van Amerikaanse investeerders is bezig om een nieuw Formule 1-team op te zetten. Het team genaamd USF1 zal gevormd worden rond ontwerper Ken Anderson en voormalig Williams-manager Peter Windsor, aldus autosport.com.

Hoewel er nog geen officiële mededelingen over de plannen zijn, vermelden bronnen dat de teambazen van de andere teams akkoord zijn met de entree van het team in de Formule 1. Op dit moment probeert het team in de Verenigde Staten voldoende sponsoren te vinden. Het enige zichtbare van het nieuwe team is op dit moment een website die eigendom is van Anderson. Meer dan een teamlogo staat er echter niet op.

Anderson is na zijn werkzaamheden voor Ligier in 1988 en later voor het Onyx-team naar de Verenigde Staten vertrokken. Daar was hij technisch directeur bij Chip Ganassi Racing en AJ Foyt Racing. Voor de IRL heeft hij de G-Force-auto gebouwd, waarmee vele successen werden behaald, waaronder de winst van Arie Luyendyk in de Indy500 in 1997. Ook was hij verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van dat chassis in 2000, voordat hij overstapte naar Haas CNC Racing in de NASCAR.

Op dit moment is hij directeur van een windtunnel met bewegend wegdek. In North Carolina, waar de tunnel staat, zal het nieuwe team haar basis op gaan zetten. Dit is mogelijk omdat er tussen de races door niet meer getest mag worden.

De komst naar de Formule 1 van het team is mogelijk gemaakt door de kostenbesparingen die de FOTA voorgesteld heeft. Zo mogen de motoren niet meer dan vijf miljoen euro per seizoen kosten en is de versnellingsbak begroot op maximaal 1,5 miljoen euro per jaar.




Lees ook:

» 10:15 Williams klaar voor GP van Monaco0
» 21/05 De la Rosa: "HRT sterker op Monaco"5
» 21/05 Pirelli maakt bandencompounds bekend0
» 21/05 Di Resta in beeld bij Mercedes2


delen | eKudos nujij

2196 views / 15 reacties
Reacties op dit bericht
15  van 15 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Neem Honda over???
Directeur van een windtunnel.

Ben wel benieuwd of er dan ook weer een race in Amerika op de kalender komt.

userIcon
Quote:
Op dit moment probeert het team in de Verenigde Staten voldoende sponsoren te vinden.

Dat zal nog een flinke zoektocht worden.
userIcon
alle huidige teams hebben een thuisbasis in Europa.. is niet zonder reden. Als er nu een team uit de VS komt die daar een thuisbasis heeft moeten ze wel een dik budget hebben om elke keer over te vliegen naar elke race.
er wordt op verschillende websites ook nog bijzonder sceptisch gereageerd.... ik ben ook erg benieuwd. Het zou goed voor de sport zijn als noordamerika ook echt F1-minded wordt. Overigens zal het dan wel noodzakelijk worden dat er ook weer een Grand Prix in VS en/of Canada verreden gaat worden.
Quote:
Op woensdag 4 februari 2009 16:35 uur schreef ed_reeb het volgende:
er wordt op verschillende websites ook nog bijzonder sceptisch gereageerd.... ik ben ook erg benieuwd. Het zou goed voor de sport zijn als noordamerika ook echt F1-minded wordt. Overigens zal het dan wel noodzakelijk worden dat er ook weer een Grand Prix in VS en/of Canada verreden gaat worden.

De Grand Prix in Canada had nooit mogen verdwijnen, terugdraaien dan is dat probleem opgelost.
In Amerika een Grand Prix. In zo'n groot land geen Grand Prix is toch ook belachelijk. Er zijn tal van goede banen en dus moet ook daar wel wat mogelijk zijn.
Hoping on Laguna Seca

Ach, eerst Bernie dood, dan hoeven circuits niet zoveel te betalen.

userIcon
Quote:
De komst naar de Formule 1 van het team is mogelijk gemaakt door de kostenbesparingen die de FOTA voorgesteld heeft.

Wat een onzin om dat kostenbesparingsding goed te praten zeg.

Als die knakkers gewoon meer sponsoren hadden dan konden ze ook instappen.

Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat SA eruit gestapt is en dat Honda in de verkoop staat.

Om nu te zeggen dat ze kunnen instappen DOOR de kostenbesparing is je reinste onzin.

Wie heeft dit nieuwsbericht geschreven, Bernie Eikelstone zelf of wat? Hoe gekleurd kan je ze hebben, de nieuwsberichten

userIcon
Verder zit ik niet echt te wachten op een team genaamd 'USF1'. Wat is dat nu voor een domme naam. Force India F1 vond ik ook al niets, maar India zit in een wat andere positie, economisch en cultureel, dus dat is niet helemaal hetzelfde. De V.S. maken echter deel uit van de bekende westerse wereld. En nog voelen ze de noodzaak om zich als dusdanig te identificeren?? Verder zou ik niet weten waarom je als teameigenaar niet gewoon de eer zou pakken met een eigen naam (al dan niet verzonnen). Sponsoren trekken? Ik denk dat je je sowieso al tekort doet wanneer je je richt op één land. Verder kun je ook gewoon de mentaliteit uitspreken dat je Amerikaans bent. Dat is veel meer waard dan gewoon een naam.

Hoe dan ook, hoewel het in deze tijden allemaal wat vreemd is, met de verschillende regelementen die de F1 minder aantrekkelijk maken voor de toeschouwer en de financiële crisis aan de andere kant die ervoor zorgt dat er maar een beperkte hoeveelheid aan middelen is bij potentiële geldschieters, zou ik een Amerikaans team wel verwelkomen. Het land heeft een grote auto-industrie en zou derhalve gewoon in de F1 vertegenwoordigd moeten worden met minimaal één team.

userIcon
Quote:
Op woensdag 4 februari 2009 16:11 uur schreef Beach het volgende:
Neem Honda over???

Ik denk dat het soms juist goed kan uitpakken om zelf iets op te bouwen. Denk bijv. aan personeelskosten die ze nu zelf helemaal in kunnen delen, als je Honda overneemt zul je de contracten met werknemers erbij krijgen en zo'n Ross Brawn werkt niet voor 2 dubbeltjes.
Quote:
Op woensdag 4 februari 2009 19:31 uur schreef vosss het volgende:
[...]
Wat een onzin om dat kostenbesparingsding goed te praten zeg.

Als die knakkers gewoon meer sponsoren hadden dan konden ze ook instappen.

Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat SA eruit gestapt is en dat Honda in de verkoop staat.

Om nu te zeggen dat ze kunnen instappen DOOR de kostenbesparing is je reinste onzin.

Wie heeft dit nieuwsbericht geschreven, Bernie Eikelstone zelf of wat? Hoe gekleurd kan je ze hebben, de nieuwsberichten

Juist het vinden van sponsoring is nogal lastig als heel de wereldeconomie in crisis is. Er wordt nu juist bezuinigd op sponsorcontracten in plaats van dat er in wordt geďnvesteerd.

Als er niks aan de kosten van de F1 was gedaan waren we waarschijnlijk naast Honda ook Williams nog kwijt geweest, had Red Bull wellicht geen tweede team gekocht en was USF1 waarschijnlijk al gestrand bij het maken van een leuk idee.

Juist door de F1 goedkoper te maken kun je nu nog nieuwe teams aantrekken, en ik denk dat de besparingen gewoon te laat zijn gekomen voor Honda. De aandeelhouders wilden een daadkrachtige besparingsactie zien, en wat is dan beter dan de stekker uit de duurste marketingmachine te trekken.

userIcon
Quote:
Op woensdag 4 februari 2009 16:35 uur schreef ed_reeb het volgende:
er wordt op verschillende websites ook nog bijzonder sceptisch gereageerd.... ik ben ook erg benieuwd. Het zou goed voor de sport zijn als noordamerika ook echt F1-minded wordt. Overigens zal het dan wel noodzakelijk worden dat er ook weer een Grand Prix in VS en/of Canada verreden gaat worden.

daar ben ik dus niet mee akkoord aangezien de VS dan direct meerdere races gaat willen en er dan automatische Europese races wegvallen
voor mij hoeft een race in China trouwens ook niet op de kalender...
Mercedes, Renault, Ferrari(Fiat), Toyota en Honda zijn Europese en Japanse fabrikanten, ik denk niet dat Ford, GM of Chrysler veel interesse hebben op dit moment
userIcon
Quote:
Op donderdag 5 februari 2009 09:32 uur schreef catfish het volgende:
[...]

voor mij hoeft een race in China trouwens ook niet op de kalender...

Wanneer je een wereldwijde sport wil zijn, moet je gewoon in belangrijke opkomende, grote landen aanwezig zijn. China en India horen dan ook gewoon op de kalender. Ok, het zou jammer zijn wanneer er mooie races voor zouden verdwijnen. Maar ze kunnen er natuurlijk ook gewoon bij ipv ipv. Maar goed, daar kies de organisatie dan weer niet voor. Hoe dan ook, is het naief of te denken dat een wereldwijde sport als de F1, alleen maar zou kiezen voor cicruits omdat ze alleen maar zo mooi zijn. Zeker niet wanneer ze een huisontwerper in Tilke hebben, die alle nieuwe circuits zo statisch ontwerpt.
userIcon
Quote:
Op donderdag 5 februari 2009 09:32 uur schreef catfish het volgende:
[...]
daar ben ik dus niet mee akkoord aangezien de VS dan direct meerdere races gaat willen en er dan automatische Europese races wegvallen
voor mij hoeft een race in China trouwens ook niet op de kalender...
Mercedes, Renault, Ferrari(Fiat), Toyota en Honda zijn Europese en Japanse fabrikanten, ik denk niet dat Ford, GM of Chrysler veel interesse hebben op dit moment

Het is een wereldkampioenschap en je zou dus op elk continent aanwezig zijn. Op dit moment mis je twee continenten dus een GP in de VS of Canada is zeker niet verkeerd om het aanzien van het WK te verhogen.

Net zoals een Amerikaans team het aanzien verhoogt in plaats van dat er alleen maar Europese en Japanse teams rondrijden.

userIcon
Quote:
Op donderdag 5 februari 2009 09:44 uur schreef Xaobotnik het volgende:
[...]
Wanneer je een wereldwijde sport wil zijn, moet je gewoon in belangrijke opkomende, grote landen aanwezig zijn. China en India horen dan ook gewoon op de kalender. Ok, het zou jammer zijn wanneer er mooie races voor zouden verdwijnen. Maar ze kunnen er natuurlijk ook gewoon bij ipv ipv. Maar goed, daar kies de organisatie dan weer niet voor. Hoe dan ook, is het naief of te denken dat een wereldwijde sport als de F1, alleen maar zou kiezen voor cicruits omdat ze alleen maar zo mooi zijn. Zeker niet wanneer ze een huisontwerper in Tilke hebben, die alle nieuwe circuits zo statisch ontwerpt.

Voor mij hoeft F1 dan ook geen "wereldwijde sport" te zijn. Ik hecht meer aan historische achtergrond, het wegvallen van Imola vind ik bijvoorbeeld onvergeefelijk. Ik ben ook zeker geen Tilke fan en vind de nieuwe circuits zeker geen aanwinst.
Monaco is misschien een uitzondering, maar als men met de huidige F1 wagens niet meer kan voorbijsteken in bv Imola (zie het Alonso-Schumacher duel), ligt dat aan de wagens en niet aan het circuit, het ging vroeger namelijk WEL!
Bij het wielrennen, tennis,... spreken ze trouwens ook van een "WK" en ik heb nog nooit een belangrijke tennismatch of wielerkoers in China gezien (behalve tijdens de OS)
userIcon
OT: De domeinnaam van USF1 schijnt geregistreerd te zijn door GoDaddy.com, de sponsor van Danica Patrick in de IRL.

Het gerucht gaat dan ook dat zij een van de auto's volgend jaar gaat rijden.

userIcon
Quote:
Op donderdag 5 februari 2009 11:59 uur schreef catfish het volgende:
[...]
Voor mij hoeft F1 dan ook geen "wereldwijde sport" te zijn. Ik hecht meer aan historische achtergrond, het wegvallen van Imola vind ik bijvoorbeeld onvergeefelijk. Ik ben ook zeker geen Tilke fan en vind de nieuwe circuits zeker geen aanwinst.
Monaco is misschien een uitzondering, maar als men met de huidige F1 wagens niet meer kan voorbijsteken in bv Imola (zie het Alonso-Schumacher duel), ligt dat aan de wagens en niet aan het circuit, het ging vroeger namelijk WEL!
Bij het wielrennen, tennis,... spreken ze trouwens ook van een "WK" en ik heb nog nooit een belangrijke tennismatch of wielerkoers in China gezien (behalve tijdens de OS)

Het is alleen jammer dat de wielerbond en de F1 een heel ander doel nastreven. Deze laatste heeft veel meer geld nodig om te kunnen blijven overleven. Het zit sowieso commerciëler in elkaar.
Kijk, de Amerikaanse Holkbalcompetitie noemt zichzelf ook 'The world series', maar het is toch echt een Amerikaanse competitie. Hetzelfde met champcar. En derest van de wereld geeft er ook geen flikker om. Met de F1 is dat anders. Er is echt een markt. De mensen in China willen F1. En F1 wil daar zijn. En het publiek, tsja. Die is gewoon niet zo belangrijk. Het is een beetje vergelijkbaar met voetbal (zeker in Nederland). Het publiek brengt relatief weinig geld binnen en is dus niet zo belangrijk.
15  van 15 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 10:15 Williams klaar voor GP van Monaco0
» 21/05 De la Rosa: "HRT sterker op Monaco"5
» 21/05 Pirelli maakt bandencompounds bekend0
» 21/05 Di Resta in beeld bij Mercedes2


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 


True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden