Cruijff snapt niets van Van Gaal

Voetbal • Geschreven door Novum op 28-11-2011 @ 10:38 - gepost door Erwin
print 

Johan Cruijff vindt het onbegrijpelijk dat Louis van Gaal de functie van algemeen directeur bij Ajax heeft aanvaard. "Het moet niet zo zijn dat mensen als Van Gaal en ik nu de touwtjes in handen gaan nemen. Dat is niet goed en moet ook niet", zegt hij in zijn column in de Telegraaf. "Wij zijn zestigers en moeten onze ervaring aanbieden."

Cruijff wil met de juridische stappen die hij heeft aangekondigd tegen zijn vier medecommissarissen een duidelijk signaal afgegeven. "Er is nu een generatie die, in tegenstelling tot de topvoetballers uit mijn tijd, zich ook buiten de sport heeft ontwikkeld", benadrukt hij. "Ze vertrouwen elkaar volledig en dus worden trucs die ze vorige week voor hun kiezen kregen niet gepikt."

Johan Cruijff
Cruijff snapt niets van Van Gaal (Foto: Pro Shots)

Cruijff krijgt bij zijn gang naar de rechter steun van jeugdtrainers Wim Jonk, Dennis Bergkamp, Ronald de Boer, Bryan Roy, John Bosman, Michel Kreek, Marc Overmars, Dean Gorré, Orlando Trustfull en Jaap Stam. Zij vinden de aanstelling van Louis van Gaal, Danny Blind en Martin Sturkenboom niet rechtsgeldig.

Het clubicoon wil van Ajax een club maken met ex-sporters aan het roer. "Het is van meet af aan mijn insteek geweest om Ajax in Nederland hiervan de trendsetter te laten zijn. De eerste sportorganisatie die door sporters wordt geleid. Met mijn persoon als trotse toeschouwer aan de zijlijn."


Bron: Novum


Lees ook:

» 27/11 Cruijff en tien jeugdtrainers naar de rechter48
» 24/11 Davids: "Cruijff moet excuses aanbieden"27
» 22/11 'Ten Have draaikont over Cruijff-uitspraken'35
» 22/11 Bröring: "Van Gaal wil zich verzoenen met Cruijff"8


delen | eKudos nujij

2551 views / 32 reacties
Reacties op dit bericht
32  van 32 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Cruyff heeft gelijk.
Cruijff maakt de enorme denkfout dat iemand die goed kan voetballen ook automatisch goed een club zou kunnen leiden. Bij trainers gaat dit al lang niet altijd op (denk bijvoorbeeld aan Marco van Basten), voor een technisch of algemeen directeur ligt de lat nog vele malen hoger.
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 10:56 schreef Kansenjongere het volgende:
Cruijff maakt de enorme denkfout dat iemand die goed kan voetballen ook automatisch goed een club zou kunnen leiden. Bij trainers gaat dit al lang niet altijd op (denk bijvoorbeeld aan Marco van Basten), voor een technisch of algemeen directeur ligt de lat nog vele malen hoger.
Nee, doet hij niet.

Hij wil enkel topvoetballers met een opleiding als jeugdtrainers zodat die later de club kunenn gaan leiden.

Bij Van Basten wilde hij extra mensen die hem gingen helpen met het zakelijke gedeelte. Dat vond de rest van de RvC 'sabotage'. Hiddink en Ling hebben wel de ervaring om als manager to opereren.
userIcon
Cruyff... Ajax... trieste bedoeling... Lekker ordinair allemaal.. Grote meneren hoor daar!
Cruijff wil mensen vanuit de voetbal aan het roer, volgens mij is van Gaal toch redelijk succesvol geweest in de voetbawereldl als trainer zijnde. Moet hij dan niet gewoon blij zijn met het aantrekken van Van Gaal?
userIcon
Van Gaal is zelfs succesvoller geweest dan Cruyff ooit zal worden...
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 11:10 schreef Pandarus het volgende:
[..]


Nee, doet hij niet.

Hij wil enkel topvoetballers met een opleiding als jeugdtrainers zodat die later de club kunenn gaan leiden.

Bij Van Basten wilde hij extra mensen die hem gingen helpen met het zakelijke gedeelte. Dat vond de rest van de RvC 'sabotage'. Hiddink en Ling hebben wel de ervaring om als manager to opereren.
Cruijff heeft vaker aangegeven dat hij vindt dat Van Gaal te laag gevoetbald heeft om in de ogen van Cruijff geschikt te zijn. Hiddink was als voetballer vergelijkbaar met Van Gaal en zou volgens die criteria dus ook afvallen.
Ik ben overigens zelf van mening dat Van Gaal en Hiddink prima in staat zijn om een club te leiden, maar daarmee bewijs je volgens mij dus juist dat je verder moet kijken dan alleen naar topvoetballers.
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 11:57 schreef RealBizkit666 het volgende:
Van Gaal is zelfs succesvoller geweest dan Cruyff ooit zal worden...
Ow?
Hoe presteerde van Gaal ook alweer met het NL 11tal?
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 11:57 schreef RealBizkit666 het volgende:
Van Gaal is zelfs succesvoller geweest dan Cruyff ooit zal worden...
Je hebt het nu over zijn trainerscarriere neem ik aan ?
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 12:15 schreef Netsplitter het volgende:
[..]


Ow?
Hoe presteerde van Gaal ook alweer met het NL 11tal?


Hoe presteerde Cruyff met het Nederlands Elftal?
En hoe preseeterde Van Gaal ook alweer met Ajax?
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 12:15 schreef Patrick34 het volgende:
[..]


Je hebt het nu over zijn trainerscarriere neem ik aan ?
Ja.
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 10:43 schreef Yi-Long het volgende:
Cruyff heeft gelijk.
In zijn wereld wel. Cruijff is niet altijd even realistisch.
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 11:59 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]


Cruijff heeft vaker aangegeven dat hij vindt dat Van Gaal te laag gevoetbald heeft om in de ogen van Cruijff geschikt te zijn. Hiddink was als voetballer vergelijkbaar met Van Gaal en zou volgens die criteria dus ook afvallen.
Ik ben overigens zelf van mening dat Van Gaal en Hiddink prima in staat zijn om een club te leiden, maar daarmee bewijs je volgens mij dus juist dat je verder moet kijken dan alleen naar topvoetballers.

Ik vind de denkwijze van Cruijff in deze ook echt een verkeerde. Er lopen genoeg voorbeelden rond van mensen die wel degelijk verstand van voetbal hebben zonder ooit op hoog nivo gespeeld te hebben, bv Mourinho.
En de huidige coach van Chelsea.
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 12:43 schreef Questular het volgende:
[..]


Ik vind de denkwijze van Cruijff in deze ook echt een verkeerde. Er lopen genoeg voorbeelden rond van mensen die wel degelijk verstand van voetbal hebben zonder ooit op hoog nivo gespeeld te hebben, bv Mourinho.
Pak Mourinho de zak met geld af en hij kan nog geen bambino's aan de winst helpen... .
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 12:52 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]


Pak Mourinho de zak met geld af en hij kan nog geen bambino's aan de winst helpen... .
Geef Cruijff de leiding over Almere City en ook hij wint de CL niet, dus wat wil je precies zeggen?
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 12:52 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]


Pak Mourinho de zak met geld af en hij kan nog geen bambino's aan de winst helpen... .
De Champions League winnen met 2 verschillende clubs waaronder FC Porto lijkt me geen slechte prestatie.
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 12:52 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]


Pak Mourinho de zak met geld af en hij kan nog geen bambino's aan de winst helpen... .
Yeah, want toen hij met Porto de CL tegen o.a. het veel rijkere Man utd, was dat gewoon mazzel...(!)

Praat toch geen onzin man: Mourinho is perfect voor het creeeren van een echt hecht team uit een groep ego's, en is ook tactisch geweldig.

quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 11:59 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]


Cruijff heeft vaker aangegeven dat hij vindt dat Van Gaal te laag gevoetbald heeft om in de ogen van Cruijff geschikt te zijn. Hiddink was als voetballer vergelijkbaar met Van Gaal en zou volgens die criteria dus ook afvallen.
Ik ben overigens zelf van mening dat Van Gaal en Hiddink prima in staat zijn om een club te leiden, maar daarmee bewijs je volgens mij dus juist dat je verder moet kijken dan alleen naar topvoetballers.
Van Gaal heeft een compleet andere visie op voetbal dan Cruyff, terwijl Hiddink veel dichter bij die visie van Cruyff staat.

Bij Van Gaal staat 'de groep' boven het 'individu', terwijl bij Cruyff juist de ontwikkeling en bescherming van het individu belangrijk is, maar dan uiteraard wel op dusdanige wijze dat het werkt in teamverband.

Oftewel, Cruyff is iets flexibeler. Het systeem is alleen 'heilig' aan de hand van het beschikbare materiaal, maar doordat je soms spelers hebt met iets andere kwaliteiten, dan pas je het systeem daar iets op aan zodat je als team alsnog optimaal kunt functioneren en renderen.

Van Gaal denkt niet vanuit de spelers zelf, maar zet zichzelf en het systeem daarboven. Mensen als Hiddink en Cruyff leven zich juist in in de positie als speler, en redeneneren daaruit naar de beste oplossingen. Dat is een cruciaal verschil.
Als iemand Ajax kan redden dan is het Cruijff wel...
userIcon
Als iemand ajax kapot kan maken dan is het cruijff wel.
userIcon
Als er iemand Ajax kan redden is het Ronald Koeman wel.
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 13:30 schreef rozecroc het volgende:
Als er iemand Ajax kan redden is het Ronald Koeman wel.
En ze hebben een station naast de Arena, dus aan alle randvoorwaarden is voldaan.
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 13:21 schreef RubenSosa het volgende:
Als iemand ajax kapot kan maken dan is het cruijff wel.
euh nee dus, als iemand ajax kapot maakt dan is het wel die faggot die samen met davids en nog zon tierelier louis van gaal heeft ingehuurd.
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 13:21 schreef RubenSosa het volgende:
Als iemand ajax kapot kan maken dan is het cruijff wel.
Wat zijn je argumenten, zonder je PSV bril.

Want Cruijff denkt namelijk in het individu, van Gaal denkt in teambelang.
Volgens mij moet Ajax overleven van spelers die individueel worden verkocht, en niet in team.

Bij ajax kreeg van Gaal een stroom talenten die uit de gedachtegoed van Cruijff kwamen, en bij Barcelona hetzelfde.

Bij AZ borduurde hij verder op het succes van Adriaanse, en had hij geluk dat AZ hele goede (vaak goedkope) spelers wegplukte bij andere clubs (Brands wist hoe de contracten bij Willem II en RKC waren).

Bij Bayern maakte hij er een zooitje van, spelers moesten stuk voor stuk in therapie toen hij vertrok.

Bij Oranje was hij niet in staat om Nederland te plaatsen voor het WK, terwijl we een super lichting hadden en in een poule zaten die gewoon haalbaar was.

Van Gaal is een goede coach, maar zeker niet de beste, en zeker niet beter dan Cruijff.
userIcon
Weer iemand die in die legende van Cruyff gelooft. Alleen de Cruyff-minnende Nederlanders geloven daarin. De rest van de wereld lacht zich kapot daarom...


Om maar even wat getallen erbij te halen:

Ajax: Trainer tot 1988, dan 3 jaar ertussen (tijd tussen Cruyff en Van Gaal), daarna 5 jaar succesvol.
Barcelona: Trainer tot 1996, dan 3 jaar ertussen (zelfde tijd natuurlijk), daarna 5 jaar onsuccesvol.

Om maar even aan te geven dan Cruyff helemaal niks heeft voorbereid bij Barca. Dat hebben anderen gedaan. Alleen hier wordt gedacht dat Cruyff dat heeft gedaan. Die ego heeft zelfs sinds zijn ontslag geen enkele inspraak meer gehad, en terecht natuurlijk.

[ Bericht gewijzigd door RealBizkit666 op maandag 28 november 2011 @ 14:37 ]
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 13:57 schreef wolferl het volgende:
[..]

Van Gaal is een goede coach, maar zeker niet de beste, en zeker niet beter dan Cruijff.
Waar heb jij Cruijff als coach aan het werk gezien?
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 14:28 schreef RealBizkit666 het volgende:
Weer iemand die in die legende van Cruyff gelooft. Alleen de Cruyff-minnende Nederlanders geloven daarin. De rest van de wereld lacht zich kapot daarom...


Om maar even wat getallen erbij te halen:

Ajax: Trainer tot 1988, dan 3 jaar ertussen (tijd tussen Cruyff en Van Gaal), daarna 5 jaar succesvol.
Barcelona: Trainer tot 1996, dan 3 jaar ertussen (zelfde tijd natuurlijk), daarna 5 jaar onsuccesvol.

Om maar even aan te geven dan Cruyff helemaal niks heeft voorbereid bij Barca. Dat hebben anderen gedaan. Alleen hier wordt gedacht dat Cruyff dat heeft gedaan. Die ego heeft zelfs sinds zijn ontslag geen enkele inspraak meer gehad, en terecht natuurlijk.


De enige reden die ik kan bedenken waarom cruijff invloed heeft gehad bij barcelona is als hij de moeder van messi/iniesta en xavi volgespoten heeft en zo zijn talent heeft doorgegeven.
userIcon
V Gaal durft de touwtjes tenminste op te pakken

JC legt iedereen zijn wil op zonder verantwoording te durven nemen
userIcon
Cruijff altijd maar roepen en kankeren, maar vervolgens dus niks willen doen tenzij het gebeurt volgens zijn dictatoriale ideeën.
userIcon
Wenger kon ook totaal niet voetballen, maar die man heeft wel technisch inzicht. Een goede voetballer maakt per definitie nog geen goede trainer/coach.
userIcon
Cruijff wilde toch eerst Hiddink aannemen als directeur... Snap jij hem??
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 10:43 schreef Yi-Long het volgende:
Cruyff heeft gelijk.
32  van 32 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 27/11 Cruijff en tien jeugdtrainers naar de rechter48
» 24/11 Davids: "Cruijff moet excuses aanbieden"27
» 22/11 'Ten Have draaikont over Cruijff-uitspraken'35
» 22/11 Bröring: "Van Gaal wil zich verzoenen met Cruijff"8


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 


True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden