Verstappen: "Schumacher had hulpmiddelen in 1994"

Formule 1 • Geschreven door Erwin op 07-12-2011 @ 10:37
print 

Volgens Jos Verstappen heeft Michael Schumacher zijn eerste wereldtitel in de Formule 1 niet op eerlijke wijze verkregen. Volgens de Limburger maakte zijn voormalige Benetton-teamgenoot in 1994 gebruik van verboden elektronische hulpmiddelen als launch control en traction control.

Dat de rentree van Schumacher tegenvalt verbaast Verstappen niets. "Je ziet nu: Michael is ook gewoon afhankelijk van het materiaal. Voor de meeste mensen was hij God. Dat is nu toch een beetje aan het verdwijnen. Hij is geen superman. Nooit geweest. Als ik met hem ging karten won hij nooit van mij. Ik weet wat er is gebeurd toen wij in 1994 samen bij Benetton reden," zei de Nederlander tegen NUsport.

Zelf kende Verstappen in zijn debuutjaar met tien punten vergeleken met zijn teamgenoot een matig seizoen. "Dan denken de mensen dat ik een excuus aan het zoeken ben. Ik weet gewoon dat zijn auto destijds anders was dan mijn auto. Ik dacht steeds: dit kan gewoon niet! Ik rem op de limiet en ga zo hard mogelijk de bocht in. Wat moet ik nog meer doen? Bij Schumacher lukte het wel en bij mij niet. Dat klopte niet."

De Limburger weet wel waar het aan lag. "Elektronische hulpmiddelen. Ze zullen dat nooit toegeven, maar ik ben daar van overtuigd. Ik heb het later nog eens aan Flavio Briatore gevraagd, die mij naar Benetton had gehaald en daar toen teammanager was. Hij zei: 'Laten we er maar niet over praten.' Dan weet ik genoeg. Ik heb dat jaar een paar keer in Michaels auto gereden, zoals in Hockenheim, toen ik er af spinde. Zoals die auto was afgesteld, kon hij nooit zo hard gaan. Maar ja, dat systeem waar hij dan mee reed, zat er toen net even niet in."

Voor de start van het seizoen 1994 werden hulpmiddelen zoals launch control, traction control en ABS verboden. De software die veel hulpmiddelen mogelijk maakte was echter nog wel in de motoren van onder meer Benetton en Ferrari aanwezig. Autosportfederatie FIA kon echter niet bewijzen dat het systeem in races was ingezet en sprak de teams vrij.


Bron: NUsport


Lees ook:

» 15:53 Uitslag tweede vrije training Monaco3
» 14:20 'McLaren wil salaris Hamilton halveren'3
» 11:52 Uitslag eerste vrije training Monaco5
» 10:55 'Statische elektriciteit veroorzaakte pitbrand Williams'5


delen | eKudos nujij

2997 views / 41 reacties
Reacties op dit bericht
41  van 41 reacties op deze pagina. (2 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
Verstappen moet ook weer even aandacht hoor.

quote:
Dat de rentree van Schumacher tegenvalt verbaast Verstappen niets. "Je ziet nu: Michael is ook gewoon afhankelijk van het materiaal.
Góh, iedere coureur is afhankelijk van het materiaal, Schumi is daar geen uitzondering op. Alleen is Schumacher gewoon geweldig in het helpen opbouwen van een auto, zodat die auto keer op keer verbetert. Daarbij komt, Schumacher is al zeer oud voor Formule 1-begrippen, quelle fucking surprise dat z'n rentree tegenvalt.
ach zoveel jaar later hierover beginnnen..........waarom?
En daarom is Schumi ook zo vaak wereldkampioen geworden zeker, jaren lang vals gespeeld

Heb afgelopen Zondag weer eens gezien dat die ouwe baas nog prima kan rijden toen hij Vettel uitschakelde bij de Race of Champions
userIcon
Wat een huilie is die Verstappen.
16 jaar later hiermee komen.....
Verstappen, is hij niet van grindbak.nl?
Verstappen heeft dit in de tijd dat hij bij Benetton reed ook al gemeld. Volgens mij weten vrijwel alle coureurs van toen, dat de auto van 1994 niet in orde was, alleen is het nooit bewezen.
Schumacher en Briatore zijn allebei mensen die er alles aan doen om te winnen, dus ook niet toelaatbare acties.
userIcon
De vriendschap tussen Verstappen en Schumacher is kennelijk voorbij..?
userIcon
Schumi zou Verstappen voor de rechter moeten slepen voor dit soort beschuldigingen, aangezien de heer "grindbak" toch geen bewijzen heeft.
quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 11:04 schreef LuieSurinamer het volgende:
Schumi zou Verstappen voor de rechter moeten slepen voor dit soort beschuldigingen, aangezien de heer "grindbak" toch geen bewijzen heeft.
Dat doet Schumacher niet, want Schumacher weet dat Verstappen gelijk heeft. En ook al geeft iedereen (terecht) af op Verstappen, dat doet niks af aan het feit dat hij nederlands meest succesvolle formule 1 coureur is, en echt wel een beetje kon sturen. Aan de andere kant, is het een coureur met veel te grote bek, en losse handjes.
Wat een gefrustreerde man is het toch ook. Zoals gezegd zal de vriendschap wel niet zo goed meer zijn. Kennelijk is Verstappen ook nog eens vergeten dat hij zijn beide podiumplekken toch aan Schumacher te danken heeft. De eerste door hem te ontdoen van een ronde achterstand en bij de tweede was Schumacher destijds zo aardig om zijn bodemplaat net iets te ver af te slijten waardoor hij gediskwalificeerd werd en verstappen nog een plaatsje op schoof.
In before de grindbak grappen...

OH shit... .

quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 11:07 schreef tja77 het volgende:
[..]

Dat doet Schumacher niet, want Schumacher weet dat Verstappen gelijk heeft. En ook al geeft iedereen (terecht) af op Verstappen, dat doet niks af aan het feit dat hij nederlands meest succesvolle formule 1 coureur is, en echt wel een beetje kon sturen. Aan de andere kant, is het een coureur met veel te grote bek, en losse handjes.
Dit.
userIcon
quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 10:49 schreef Godafoss het volgende:
Verstappen moet ook weer even aandacht hoor.


[..]

Góh, iedere coureur is afhankelijk van het materiaal, Schumi is daar geen uitzondering op. Alleen is Schumacher gewoon geweldig in het helpen opbouwen van een auto, zodat die auto keer op keer verbetert. Daarbij komt, Schumacher is al zeer oud voor Formule 1-begrippen, quelle fucking surprise dat z'n rentree tegenvalt.
Het is nochtans wel overduidelijk dat het in 1994 zo was dat Schumacher/Benetton hulpmiddelen gebruikten.

Het hele paddock zei het indertijd, Senna, Ferrari (die het waarschijnlijk ook deden), Hill.. Verstappen is inderdaad iemand die graag in the picture komt, dat wel.

Niks tegen de coureur Schumacher, Verstappen had met dezelfde auto z'n schoenen niet mogen poetsen. Die lag met traction control nog steeds in de grindbak
userIcon
quote:

Ik dacht steeds: dit kan gewoon niet! Ik rem op de limiet en ga zo hard mogelijk de bocht in. Wat moet ik nog meer doen? Bij Schumacher lukte het wel en bij mij niet. Dat klopte niet."
...
...
Ik heb dat jaar een paar keer in Michaels auto gereden, zoals in Hockenheim, toen ik er af spinde. Zoals die auto was afgesteld, kon hij nooit zo hard gaan. Maar ja, dat systeem waar hij dan mee reed, zat er toen net even niet in."
Kom op zeg. Waarom zouden ze het in een auto wel inbouwen en het er uithalen als Verstappen moet rijden. Voor een team is het toch veel beter als beide auto's goed presteren?

Zeg Jos, zou het misschien kunnen dat je gewoon echt niet zo goed bent/was als Schumacher?
userIcon
Deze verwijten maak je alleen als je niks meer te verliezen hebt. Ik denk dat het te maken heeft met de overwegend negatieve media-aandacht rond zijn persoontje de laatste tijd. (geweldpleging en zulks)

Jos is echt een sukkel.
man Peterselieman (Eindredactie Sport) 07-12-2011 @ 12:10 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 11:51 schreef _Administr8or_ het volgende:
[..]


Kom op zeg. Waarom zouden ze het in een auto wel inbouwen en het er uithalen als Verstappen moet rijden. Voor een team is het toch veel beter als beide auto's goed presteren?
alles werd in 1994 op Schumi ingezet. Omdat het budget beperkt was kreeg alleen de Duitser de beste delen. Ja, dan heb je twee totaal verschillende auto's.

het er niet in zitten van TC moet je met een korreltje zout nemen. Het was gedeactiveerd vanaf de pitmuur of Verstappen kende de code om het te activeren gewoon niet.

quote:
Zeg Jos, zou het misschien kunnen dat je gewoon echt niet zo goed bent/was als Schumacher?
dat ook. Vooral marketingtechnisch was Schumacher vele malen aantrekkelijker dan een coureur uit Nederland.
userIcon
Interessant bericht, en kan me de frustratie van Verstappen wel begrijpen. De Benetton van Schumacher 1994 was ook een zeer verdachte auto. Laat niet weg dat Verstappen natuurlijk een broekie was en zeker niet gelijkwaardig aan Schumi was (wat Verstappen hier suggereert)

We weten allemaal dat Briatore en Schumacher beiden nogal rare trekjes hebben en dit past daar absoluut bij.

Wat zeker is dat er was gesjoemeld met de tankinstallatie (pitbrand Verstappen). Daarnaast was de ECU ook zeer verdacht omdat de launchcontrol er nog opstond. Alleen het programma om het uit te voeren miste, erg toevallig allemaal.
userIcon
Oud nieuw; enige jaren terug werdt er een ex-Schumacher B194 te koop aangeboden, waarbij ook keurig in de advertentie werdt vermeldt dat de auto tractie controle en ABS had...
userIcon
quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 10:59 schreef tja77 het volgende:
Verstappen heeft dit in de tijd dat hij bij Benetton reed ook al gemeld. Volgens mij weten vrijwel alle coureurs van toen, dat de auto van 1994 niet in orde was, alleen is het nooit bewezen.
Schumacher en Briatore zijn allebei mensen die er alles aan doen om te winnen, dus ook niet toelaatbare acties.
Wel bewezen dat het er op zat (de beroemde Optie 13), alleen nooit bewezen dat het daadwerkelijk gebruikt is.

Daarbij had Benetton een regeling met de FIA getroffen om aan straf te ontkomen. Tom Walkinshaw, toentertijd technisch directeur bij Benetton, werd verantwoordelijk gehouden voor het tankincident (er ontbrak een veiligheidsring) en de aanwezigheid van de elektronische hulpmiddelen) en werd door het team ontslagen.

BTW: niet alleen Verstappen, ook Senna was ervan overtuigd dat Schumacher elektronische hulpmiddelen gebruikte. Nadat hij uitviel in de eerste twee races stond hij een tijd aan de kant te luisteren naar het geluid van de Benetton die langskwam.
man Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 07-12-2011 @ 12:51 fotoboek homepage
userIcon
Er iets over zeggen maar er niets over willen zeggen. Houd je bek dan! Of je zegt het, of je zegt niets. Aandachtshoer!
userIcon
Senna had toen aan zijn team aangegeven dat hij dacht dat Benetton en Schumacher verboden elektronische hulpmiddelen gebruikte, alleen durfde Williams het niet door te zetten.

Dit had Senna ook niet tot het uiterste gedreven. Die FW16 was al moeilijk onder controle te houden, zonder elektronische hulpmiddelen. Als je dan een auto achter je aan hebt die het wel heeft dan moet je op het uiterste gaan rijden en de uitkomst van Senna weten we allemaal. De FIA heeft hier ook goed aan gedaan blijkbaar.
quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 12:53 schreef Patrick34 het volgende:
Senna had toen aan zijn team aangegeven dat hij dacht dat Benetton en Schumacher verboden elektronische hulpmiddelen gebruikte, alleen durfde Williams het niet door te zetten.

Dit had Senna ook niet tot het uiterste gedreven. Die FW16 was al moeilijk onder controle te houden, zonder elektronische hulpmiddelen. Als je dan een auto achter je aan hebt die het wel heeft dan moet je op het uiterste gaan rijden en de uitkomst van Senna weten we allemaal. De FIA heeft hier ook goed aan gedaan blijkbaar.
Ja, leg de schuld van Senna's dood maar even bij Schumacher/Benetton en de FIA.
userIcon
Het is zo maar dat hadden ze in 94 of 95 moeten onderzoeken niet in 2011.
userIcon
quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 13:52 schreef Godafoss het volgende:
[..]


Ja, leg de schuld van Senna's dood maar even bij Schumacher/Benetton en de FIA.
het is een feit dat Senna er van overtuigd was dat Schumi hulpmiddelen had en die williams zwabberde nadat zij de electro-zooi eraf gehaald hadden.
man Peterselieman (Eindredactie Sport) 07-12-2011 @ 14:45 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 14:18 schreef Toekito het volgende:
Het is zo maar dat hadden ze in 94 of 95 moeten onderzoeken niet in 2011.
Dat hebben ze gedaan, Toek. Alleen konden ze de gevonden bewijzen niet hard maken.
userIcon
quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 13:52 schreef Godafoss het volgende:
[..]


Ja, leg de schuld van Senna's dood maar even bij Schumacher/Benetton en de FIA.
Senna was er zoals ik eerder al aangaf wel van overtuigd dat Schumi hulpmiddelen misbruikte. Daardoor ging hij nog meer tot de limiet, juist ook omdat Williams niet wilde toegeven.

Zijn dood heeft er verder natuurlijk geen hout mee te maken, dat ligt nog altijd aan een stuur dat los schoot en de manier waarop die wielophanging z'n hoofd doorboorde.
userIcon
Dit kan best kloppen wat Verstappen zegt, aangezien het algemeen bekend is dat de eerste coureur in een team meestal het betere materiaal of de betere auto krijgt.
userIcon
Persoonlijk heb ik meer plezier van Verstappen als die in zijn kart zit. In de F1 kwam hij gewoon niet tot zijn recht.
En dan is het verder jammer dat hij zijn mond open doet, al begrijp ik dat wel als winnen in je bloed zit.
Alleen denk ik dat karten toch echt totaal iets anders is dan F1. Bij het karten is het van belang je lichaam goed te plaatsen, terwijl je gewicht t.o.v. een F1 wagen een stuk minder invloed heeft.

Wel was Jos een EXTREEM goede coureur, volgens mij weet bijna niemand dat hij bijvoorbeeld nog voor Mclaren mocht testen.
En wat moet je als debutant als je direct naast de kampioen gegooid wordt... Had een Roman Grosjean het Vettel moeilijk kunnen maken door zijn teamgenoot te zijn dit seizoen? Dat geloof ik ook zeker niet...
Toch heeft Verstappen later in zijn carriere enkele kostbare fouten gemaakt, voornamelijk http://www.youtube.com/watch?v=SJb8B_jwhtI&feature=related vanaf 8.00 en http://www.youtube.com/watch?v=IwVV1Mr-_uc vanaf 4.00

Makkelijk gezegd dan gedaan, maar had hij daar ''gewoon'' blijven rijden, had hij toch 2x in de schijnwerpers gezeten.
userIcon
quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 16:15 schreef Marks het volgende:
Wel was Jos een EXTREEM goede coureur, volgens mij weet bijna niemand dat hij bijvoorbeeld nog voor Mclaren mocht testen.
Inderdaad, hij is de enige die alle grindbakken in 1 seizoen bezocht heeft. Toch wel 1 record in the pocket, lijkt me zo.
Van Traction Control ga je heus niet harder door de bocht.
Verder wil ik graag bewijs zien van dit alles voor ik mijn goddelijke Schumi verruil voor die grafgraver Verstappen.
userIcon
quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 16:15 schreef Marks het volgende:
Alleen denk ik dat karten toch echt totaal iets anders is dan F1. Bij het karten is het van belang je lichaam goed te plaatsen, terwijl je gewicht t.o.v. een F1 wagen een stuk minder invloed heeft.

Wel was Jos een EXTREEM goede coureur, volgens mij weet bijna niemand dat hij bijvoorbeeld nog voor Mclaren mocht testen.
En wat moet je als debutant als je direct naast de kampioen gegooid wordt... Had een Roman Grosjean het Vettel moeilijk kunnen maken door zijn teamgenoot te zijn dit seizoen? Dat geloof ik ook zeker niet...
Toch heeft Verstappen later in zijn carriere enkele kostbare fouten gemaakt, voornamelijk http://www.youtube.com/watch?v=SJb8B_jwhtI&feature=related vanaf 8.00 en http://www.youtube.com/watch?v=IwVV1Mr-_uc vanaf 4.00

Makkelijk gezegd dan gedaan, maar had hij daar ''gewoon'' blijven rijden, had hij toch 2x in de schijnwerpers gezeten.
Als hij zo'n extreem goed was, had hij wel bij betere teams gezeten na zijn bennetontijd.
quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 18:16 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Als hij zo'n extreem goed was, had hij wel bij betere teams gezeten na zijn bennetontijd.
Dat zeg ik...
Al blijft het grootste mysterie nog altijd het project met Honda en ontwerper Postletwaithe. Een team rondom Jos had het moeten worden, ware het niet dat de ontwerper overleed op slechts 55 jarige leeftijd!
Tijdens tests met de auto waren er teams die zeiden dat de wagen te licht was, vanwege de snelle tijden die ermee gezet werden. Geweldig gewoon.... http://www.flickr.com/photos/glediator/347101512/
quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 18:54 schreef Marks het volgende:
[..]

Dat zeg ik...
Al blijft het grootste mysterie nog altijd het project met Honda en ontwerper Postletwaithe. Een team rondom Jos had het moeten worden, ware het niet dat de ontwerper overleed op slechts 55 jarige leeftijd!
Tijdens tests met de auto waren er teams die zeiden dat de wagen te licht was, vanwege de snelle tijden die ermee gezet werden. Geweldig gewoon.... http://www.flickr.com/photos/glediator/347101512/
Iets wat toen ten stelligste ontkend werd.
quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 16:56 schreef Noin het volgende:
Van Traction Control ga je heus niet harder door de bocht.
Verder wil ik graag bewijs zien van dit alles voor ik mijn goddelijke Schumi verruil voor die grafgraver Verstappen.
Nee met TC kom je er alleen harder uit. Met ABS ga je er echter wel sneller in....
quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 18:16 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Als hij zo'n extreem goed was, had hij wel bij betere teams gezeten na zijn bennetontijd.
Mwah, kwestie van de verkeerde keuze's. Het Honda project had zijn doorbraak moeten worden. Daarna was hij niet meer zo interessant, op sponsorgeld na.
Jos was puur op snelheid wellicht een van de snelsten in zijn tijd. Helaas was taktiek, wagenafstelling en ontwikkeling een stuk minder.
userIcon
quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 16:56 schreef Noin het volgende:
Van Traction Control ga je heus niet harder door de bocht.
Omg ben je nu echt zo dom
Zeg er dan niks over als je de techniek niet begrijpt:
wikipedia.org/Traction_control_system
quote:
In race cars: Traction control is used as a performance enhancement, allowing maximum traction under acceleration without wheel spin. If too much throttle is applied during cornering, the drive wheels will lose traction and slide sideways. This occurs as understeer in front wheel drive vehicles and oversteer in rear wheel drive vehicles. Traction control can prevent this from happening by limiting power to the wheels. It cannot increase the limits of grip available, but is used to decrease the effect of driver error or compensate for a driver's inability to react quickly enough to wheel slip.
Hoe minder een auto slipt (overstuur of onderstuur), hoe sneller deze door de bocht kan.
userIcon
quote:
Op woensdag 7 december 2011 @ 18:16 schreef KlapMongeaul het volgende:
Als hij zo'n extreem goed was, had hij wel bij betere teams gezeten na zijn bennetontijd.
Volg je de F1 eigenlijk wel
Het is algemeen bekend dat Nederland totaal niet wil sponsoren in de F1.
Grote Nederlandse bedrijven als Shell, DSM of de banken hebben Verstappen nooit gesteund. Philips ook niet echt, Arrows kreeg in '96 wat scheerapparaat sponsoring, maar zeer minimaal.
Daarom zal ook nooit een Japanse coureur wereldkampioen worden, zelfde probleem.
Alleen al hoe de buitenlanders de bek breken over de naam Verstappen..
Als verstappen in '94 niet bij Bennetton was begonnen, maar bij McLaren, was ie misschien ipv. David Couthard kunnen gaan rijden.
Wie weet had hij dan in '98 voor de titel kunnen gaan (teamgenoot Hakkinen verslaan?).
userIcon
Mensen die nog steeds grindbak-'grapjes' maken

Jaloers
41  van 41 reacties op deze pagina. (2 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 15:53 Uitslag tweede vrije training Monaco3
» 14:20 'McLaren wil salaris Hamilton halveren'3
» 11:52 Uitslag eerste vrije training Monaco5
» 10:55 'Statische elektriciteit veroorzaakte pitbrand Williams'5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 


True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden