Reglement liet Nijhuis geen keus

Voetbal • Geschreven door JJdJ1984 op 21-12-2011 @ 22:28
print 

Arbiter Bas Nijhuis had volgens de reglementen van de KNVB geen keuze met het geven van een rode kaart aan AZ-doelman Esteban. Dit blijkt uit de reglementen van de KNVB.

Hierin staat onder artikel 12 overtredingen en onbehoorlijk gedrag: "Een speler maakt zich schuldig aan een gewelddadige handeling als hij buitensporige inzet of geweld gebruikt, zonder dat dit in strijd om de bal is. Hij is ook schuldig aan een gewelddadige handeling als hij buitensporige inzet of geweld gebruikt ten opzichte van een ploeggenoot, toeschouwer, wedstrijdofficial of enig ander persoon." Verderop staat in het reglement: "Een gewelddadige handeling kan plaatsvinden, zowel op het speeldveld als daarbuiten; de bal kan al dan niet in het spel zijn." 

Op het moment dat de scheidsrechter de beslissing nam kan ook het volgende bij Bas Nijhuis zijn opgekomen: "Scheidsrechters worden eraan herinnerd dat een gewelddadige handeling vaak leidt tot massale opstootjes; ze moeten dit daarom door krachtig optreden proberen te vermijden. Een speler, wisselspeler of gewisselde speler die zich schuldig maakt aan een gewelddadige handeling moet van het speelveld worden gezonden." 

De beslissing van Nijhuis is daarmee volledig in lijn met de reglementen, zoals de arbiter zelf op de persconferentie na het incident ook aangaf. "Ik ben er als scheidsrechter voor om de regels na te leven. En de regels schrijven in dit geval voor dat ik Estéban een rode kaart moest geven."


Bron: Volkskrant


Lees ook:

» 21/12 [KNVB beker] Ajax - AZ gestaakt na aanval op Esteban443
» 24/05 John: "Bij Benfica kan ik me verder ontwikkelen." 8
» 24/05 Bielsa: "Barça blijft het beste team ter wereld"3
» 24/05 Velthuizen hoopt na EK op Oranje9


delen | eKudos nujij

10266 views / 134 reacties
Reacties op dit bericht
42  van 134 reacties op deze pagina. (8 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2 3
userIcon
Snap ik volkomen, maar ook volledig terecht van Verbeek om zijn spelers direct van het veld te halen..

Ajax heeft nu met 5-0 verloren, terecht
Vast nooit van gezond verstand gehoord.
userIcon
De wereld gaat kapot aan dit soort robotoplossingen. Als Nijhuis een vent was of in ieder geval dapper, dan had hij anders beslist. Het inlevingsvermogen van een platvis.
userIcon
Het was slimmer geweest om direct af te fluiten en iedereen de kleedkamer in te sturen onder het mom van "ik heb niks gezien".
Na 10 minuten afkoelen had het spel gewoon verder kunnen gaan.

Maar dat is wijsheid achteraf, strikt genomen heeft hij idd volgens de regels gehandeld.
man TARAraboemdijee (Redactie Frontpage) 21-12-2011 @ 22:31 fotoboek homepage
userIcon
Rood terecht, maar arbiter had zelf de wedstrijd stil moeten leggen. Ook ben ik van mening dat Esteban hier geen gevolgen van moet krijgen, dus geen schorsing voor verdere wedstrijden, boetes etc.
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:29 schreef Armenian het volgende:
Snap ik volkomen, maar ook volledig terecht van Verbeek om zijn spelers direct van het veld te halen..

Ajax heeft nu met 5-0 verloren, terecht
Bron? Als het al zo was was het 3-0, droeftoeter.

Tuurlijk had hij een keus. Wmb heeft hij de verkeerde gemaakt.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:29 schreef Armenian het volgende:
Snap ik volkomen, maar ook volledig terecht van Verbeek om zijn spelers direct van het veld te halen..

Ajax heeft nu met 5-0 verloren, terecht
AZ loopt van het veld af na een rode kaart en wil niet meer spelen. Das wedstrijdweigering. In de regels is het dan 3-0 voor de andere partij
Terecht, het kan niet zo zijn dat je als voetballer een supporter die het veld op komt mag gaan lynchen. Geen geweld op het veld. Als een speler zich daar schuldig aan maakt is er geen excuus mogelijk en dus direct rood.

Als je het daar niet mee eens bent dan ga je maar op kickboxen ofzo.
man problematiQue (Redactie Frontpage) 21-12-2011 @ 22:32 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:30 schreef Toffe_Ellende het volgende:
De wereld gaat kapot aan dit soort robotoplossingen.
userIcon
Dan valt er over te discussiëren of het "buitensporig geweld" is. Mijn inziens is het gewoon "sporig geweld" en dan zou het niet onder die regel vallen.
userIcon
Nijhuis volgt idd gewoon de regels op. Dat kun je hem niet echt aanrekenen, al zijn er ook scheidsrechters die dan een persoonlijkheid tentoonstellen en hun eigen beslissing maken.

In gevallen als dit zijn we het er denk ik wel over eens dat die regels nergens op slaan, en dat daar meer ruimte moet komen voor gezond verstand.
Nu kan, of beter gezegd moet, de KNVB krachtig optreden...
Ik meen me te herinneren dat bij amateurs uitsluiting van competitie en/of beker opgelegd kan worden. Als dit zo is, behoort de KNVB dat dus ook bij AJAX te doen!
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:31 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]


Bron? Als het al zo was was het 3-0, droeftoeter.

Tuurlijk had hij een keus. Wmb heeft hij de verkeerde gemaakt.
Ik hoorde het toevallig, maar zal wel, in elk geval kan ik met zekerheid zeggen dat het geen winst voor Ajax wordt
Juist door die 2 trappen van Esteban bleef die dwaas op de grond liggen en kon worden ingerekend.. gepast geweld dus en rood zeer onterecht.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:32 schreef Pandarus het volgende:
Terecht, het kan niet zo zijn dat je als voetballer een supporter die het veld op komt mag gaan lynchen. Geen geweld op het veld. Als een speler zich daar schuldig aan maakt is er geen excuus mogelijk en dus direct rood.

Als je het daar niet mee eens bent dan ga je maar op kickboxen ofzo.
Mensen zoals jij maken van het slachtoffer altijd maar een dader, erg misselijkmakend is dat Als je wordt aangevallen moet jezelf gewoon kunnen verdedigen.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:29 schreef Armenian het volgende:

Ajax heeft nu met 5-0 verloren, terecht
Mis ik iets?
Jammer van je eerste regel. Die klopte helemaal.
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:34 schreef Pandarus het volgende:
[..]


Wat als iemand met het syndroom van down het veld op rent en de keeper wil omhelzen. Keeper gooit hem op de grond. Er komen dan twee grote verdedigers bij die hem nog een paar schoppen tegen de schedel geven. Is dat wat we willen? Slachtoffer heeft dan een schedelbasisfractuur, ligt in coma en kan nog minder dan voorheen.

Ik bedoel, je weet niet of die man geen bomgordel om heeft of wel?
Ja dat is wat we inderdaad willen.. Als ze niet in staat zijn om wie dan ook tegen te houden dan de schuld bij de beveiliging.. downs of niet, maakt geen reet uit.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:34 schreef Armenian het volgende:
[..]
in elk geval kan ik met zekerheid zeggen dat het geen winst voor Ajax wordt
Bron dus?
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:34 schreef Armenian het volgende:
[..]


Ik hoorde het toevallig, maar zal wel, in elk geval kan ik met zekerheid zeggen dat het geen winst voor Ajax wordt
Ik weet het nog zo net niet met die KNVB als ik heel eerlijk moet zijn..
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:32 schreef Little_Pickle het volgende:
Dan valt er over te discussiëren of het "buitensporig geweld" is. Mijn inziens is het gewoon "sporig geweld" en dan zou het niet onder die regel vallen.
De trappen terwijl die dwaas het veld op kwam rennen waren noodweer. De trappen terwijl die dwaas op de grond lag en de keeper ook gewoon een stap achteruit had kunnen zetten waren noodweerexces.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:34 schreef Armenian het volgende:
[..]


Ik hoorde het toevallig, maar zal wel, in elk geval kan ik met zekerheid zeggen dat het geen winst voor Ajax wordt
Mooi, nou niemand hoeft meer een rapport op te maken en de zaak is hierbij afgehandeld!

Praat toch geen onzin man. Je weet helemaal niks.
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:36 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Mensen zoals jij maken van het slachtoffer altijd maar een dader, erg misselijkmakend is dat Als je wordt aangevallen moet jezelf gewoon kunnen verdedigen.
Mensen zoals jij snappen niet hoe regels werken. Jij bent typisch een tokkie of een voetbalhooligan. Je mag iedereen die je aanraakt neerschieten? Misschien had die persoon wel een bomgordel? Gast, je bent gek. Die andere gek lag op de grond en krijgt terecht een stadionverbod.

Denk je echt dat ik zeg dat het geen rood was omdat ik het erg vind van de gek die het veld op rent om Esteban aan te vallen? Had liever gezien dat Esteban hem bij het eerste contact zo hard weggeduwd had dat de man z'n nek brak. En dan Estaban netjes niet meer doen.

Nee, ik zeg dit omdat ik in tegenstelling tot jouw wel gevoel heb over wat kwalitatief goede regels zijn.
userIcon
De eerste afweer van Estaban was volledig terecht.
De eerste trap toen die suporter op de grond lag was eigenlijk al over het randje, maar te begrijpen. Toen hij daarna nog die tweede trap gaf ging hij gewoon te ver. Vanaf toen was die rode kaart wel terecht, denk ik....
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:36 schreef kingmax het volgende:
[..]
Ja dat is wat we inderdaad willen.. Als ze niet in staat zijn om wie dan ook tegen te houden dan de schuld bij de beveiliging.. downs of niet, maakt geen reet uit.
Als je dat wilt moet je naar Saudi Arabie of Noord Korea gaan. Veel plezier daar. Daat weten ze van straffen en wat te doen met mensen met down syndroom of mensen zoals jij die op een lager niveau denken.

Als de grensrechter hem niet tegengehouden had had hij de steward ook wat aangedaan. Er knapte gewoon iets in Esteban. Ga je andere mensen die een regel breken en waarbij er ook iets knapt ook verdedigen?

Vriendin biegt vreemdgaan op en maakt het uit. Bij meneer knapt er iets. Hij slaat in een opwelling z'n vriendin een gebroken kaak. Ook maar gewoon negeren?

[ Bericht gewijzigd door Pandarus op woensdag 21 december 2011 @ 22:59 ]
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:36 schreef ebeaydojraes het volgende:
Wat mij betreft behandel je Esteban wat dit betreft niet anders dan Cantona destijds.
Nogal een verschil. Cantona sprong zelf met een karatetrap het publiek in. (na een rode kaart als ik het me goed herinner.)
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:38 schreef Armenian het volgende:
[..]


Ik zal heel eerlijk tegen je zijn, dat gedoe van 5-0 verlies voor Ajax, een paar vrienden schreven dat op twitter
Twitter

https://twitter.com/#!/Stefdeh8/status/149596423401381888
Erwin Mulder op Twitter: "Als mij zoiets had overkomen hadden ze een lijkenzak voor die gappie kennen halen"

HELD!
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:38 schreef Frankz0rz het volgende:
[..]

Onzin. Hij had zoals Nijhuis al zegt, gewoon afstand kunnen (en moeten) nemen waarna de stewards het zouden oplossen. Daar is hij prof voor. Maar nee, hij neemt bewust 3 stappen naar die vent die al op de grond ligt en geeft hem 2 keiharde trappen.

Dat is gewoon zinloos geweld en een terechte rode kaart. Doet hij dit bij een speler krijgt hij die kaart net zo goed. Dat het nu een supporter is geeft hem geen vrijbrief voor zinloos geweld.
Die rode kaart dat zal wel zo zijn en doet er verder ook niet toe. Het gaat erom dat hij zich moet kunnen verdedigen en wat jij zegt dat hij maar moest wegrennen is natuurlijk onzin. Dan had je alsnog de kans om geschopt of geslagen te worden.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:40 schreef ZodiaX het volgende:
Normaal gesproken zou ik het niet afkeuren dat zo'n supporter nog een paar trappen na krijgt.

Maar een voetbal speler heeft nu eenmaal een voorbeeld functie.
Daarbij kan men moeilijk gaan klagen over het geweld van supporters als ze zelf ook iemand die op de grond ligt gaan trappen.

Terecht besluit dus.
Jezus christus wat een domme reactie. Je ziet ze zelden van dit type ondoordachtheid. Als hij in de kroeg iemand voor zijn bek ramt.. a la... maar hij stond op het punt om invalide getrapt te worden.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:39 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Die Nijhuis is een fans van Leers gok ik... regels zijn regels. Diegene dit nog een keer uit zijn bek krijgt, mag van mij zijn lippen over een knalpijp leggen. Het zijn goddomme dezelfde mensen die klagen over verkeersboetes betreft te hard rijden.
Esteban van Rutte
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:42 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]


Die rode kaart dat zal wel zo zijn en doet er verder ook niet toe. Het gaat erom dat hij zich moet kunnen verdedigen en wat jij zegt dat hij maar moest wegrennen is natuurlijk onzin. Dan had je alsnog de kans om geschopt of geslagen te worden.
Op het moment dat Esteban die schoppen uitdeelt is er al één steward ter plaatse en komen er nog twee aanrennen. Die vent lag op de grond en hij zet bewust stappen om hem een paar schoppen uit te delen.. Dat is het moment waar het geen verdediging meer is maar aanvallen.. Terechte kaart dus.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:41 schreef Schumi2010 het volgende:
Erwin Mulder op Twitter: "Als mij zoiets had overkomen hadden ze een lijkenzak voor die gappie kennen halen"

HELD!
Geen held in Nederlands in ieder geval.
userIcon
nergens te zien dat die keeper aangevallen werd
video frame voor frame afgespeeld: supporter raakt keeper niet zelf. alleen maar keeper die de supporter rraakt

als je dan als keeper er zo op in trapt dan moet je dus gewoon rood krijgen
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:31 schreef wise het volgende:
[..]

AZ loopt van het veld af na een rode kaart en wil niet meer spelen. Das wedstrijdweigering. In de regels is het dan 3-0 voor de andere partij
Nijhuis zei net dat HIJ na overleg de wedstrijd gestaakt heeft. Dit nar aanleiding omdat AZ zich niet meer veilig voelde. Het lijkt me sterk dat AZ in deze gestraft wordt. Eerder Ajax die verantwoordelijk is over de veiligheid in en rondom de Arena (tijdens wedstrijden van Ajax).
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:34 schreef Pandarus het volgende:
[..]
Wat als iemand met het syndroom van down het veld op rent en de keeper wil omhelzen. Keeper gooit hem op de grond. Er komen dan twee grote verdedigers bij die hem nog een paar schoppen tegen de schedel geven. Is dat wat we willen? Slachtoffer heeft dan een schedelbasisfractuur, ligt in coma en kan nog minder dan voorheen.
Da's wel erg overtrokken! Doelman had door jouw "Downer" misschien ook wel en gescheurde darm kunnen oplopen en door het trauma in coma kunnen geraken. Moeten we dat dan toelaten? "Want ze zijn zo knuffelig????"
Supporters horen niet op het veld, en als een persoon met het syndroom van down met een beetje intelligentie mij schopt, schop ik net zo goed terug, misschien iets minder hard. (Geloof het of niet; ik werk met mensen met een verstandelijke beperking, ook mensen met het syndroom van down. En die hebben echt niet een vrijbrief om zomaar iedere doelman te knuffelen dan wel te schoppen. Bij een erg laag IQ wil ik ze het misschien nog vergeven. Maar Down is niet altijd "erg laag IQ")
\]
Los van het punt of Esteban die pipo had mogen schoppen (wat mij betreft wel, en liefst wat harder) zou de regel gewoon moeten zijn dat op het moment dat een toeschouwer het veld betreed, de bij die supporter behorende ploeg direct een nederlaag krijgt toegewezen.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:31 schreef wise het volgende:
[..]

AZ loopt van het veld af na een rode kaart en wil niet meer spelen. Das wedstrijdweigering. In de regels is het dan 3-0 voor de andere partij
Nou zou dan toch mooi zijn ??

Laat ze met 3-0 winnen en trots zijn zou ik als Az zeggen

En dan ?? Gewoon gaan loten ?? Esteban schorsen ??


Ik zeg ,voorzitter maken deze 19 jarige ,een betere vind je nooit meer toch ??
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:43 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Of van Rita Verdonk. Oh nee Rita is zoooo 2009
Wat moet hij doen dan? Ik heb niets gezien, trap maar verrot hoor!

Hij heeft zwaar onterecht rood gegeven, maar hij had geen keus. Er zou net zoveel opspraak ontstaan bij de knvb wanneer hij geen rood gegeven zou hebben, niet? Ik vind dat hij het nog goed heeft aangepakt, en nog wel een betere reactie vind ik die van Verbeek.
man Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 21-12-2011 @ 22:47 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Scheidsrechters worden eraan herinnerd dat een gewelddadige handeling vaak leidt tot massale opstootjes; ze moeten dit daarom door krachtig optreden proberen te vermijden.
Wow! That backfired.
Zwaar onterecht, als buiten een voetbalstadion iemand jou zo aanvalt mep je hem ook helemaal lens, EN TERECHT.

Esteban is een HELD.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 22:45 schreef Armenian het volgende:
[..]


Wat moet hij doen dan? Ik heb niets gezien, trap maar verrot hoor!

Hij heeft zwaar onterecht rood gegeven, maar hij had geen keus. Er zou net zoveel opspraak ontstaan bij de knvb wanneer hij geen rood gegeven zou hebben, niet? Ik vind dat hij het nog goed heeft aangepakt, en nog wel een betere reactie vind ik die van Verbeek.
Oh ik snap rood wel hoor.
42  van 134 reacties op deze pagina. (8 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 21/12 [KNVB beker] Ajax - AZ gestaakt na aanval op Esteban443
» 24/05 John: "Bij Benfica kan ik me verder ontwikkelen." 8
» 24/05 Bielsa: "Barça blijft het beste team ter wereld"3
» 24/05 Velthuizen hoopt na EK op Oranje9


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 


True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden