[Upd] Adriaanse ontslagen bij FC Twente

Voetbal • Geschreven door Novum op 03-01-2012 @ 08:33 - gepost door Frank (franklop)
Laatste update: 03-01-2012 13:38

print 

Co Adriaanse is ontslagen als trainer van FC Twente. De 64-jarige coach wordt per direct opgevolgd door de Engelsman Steve McClaren, die van 2008 tot 2010 ook al coach was van de club uit Enschede. De clubleiding gaat het vertrek van Adriaanse dinsdag toelichten, schrijft het AD.

Adriaanse was sinds juni vorig jaar trainer bij FC Twente. Hij volgde Michel Preud'homme op, die naar Saudi-Arabië vertrok. McClaren leidde de club in 2010 naar de eerste landstitel.

Update 13.38 uur

FC Twente heeft het ontslag van Co Adriaanse officieel bevestigd. De coach zal per direct vertrekken. Adriaanse wordt opgevolgd door Steve McClaren. Voorzitter Joop Munsterman zal later vandaag toelichting geven op het ontslag van Adriaanse.

Adriaanse
Adriaanse ontslagen bij FC Twente (Foto: Pro Shots)


Bron: Novum


Lees ook:

» 02/01 Rumoer rondom positie Adriaanse11
» 24/05 John: "Bij Benfica kan ik me verder ontwikkelen." 8
» 24/05 Bielsa: "Barça blijft het beste team ter wereld"3
» 24/05 Velthuizen hoopt na EK op Oranje9


delen | eKudos nujij

16912 views / 81 reacties
Reacties op dit bericht
44  van 81 reacties op deze pagina. (6 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2
userIcon
Niet echt een verrassing te noemen.
userIcon
Ach, de man is ook helemaal niet arrogant ofzo hoor....
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 08:35 schreef ThaTim het volgende:
Niet echt een verrassing te noemen.
Nou vind ik wel. Zo snel allemaal.

En MC laren terughalen: dat kan alleen maar fout gaan
man Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 03-01-2012 @ 08:41 fotoboek homepage
userIcon
Goed bezig Joop. Ik vele jaren je cluppie zorgvuldig opbouwen en nu het succes er is in recordtempo afbreken. Laat het geld maar stromen.
userIcon
Da's wel een streek. Al met de opvolger akkoord zijn terwijl je zijn voorganger nog hebt zitten.
userIcon
Goeie column:

quote:
Met ontslag van Co Adriaanse wordt Twente club als alle andere

FC Twente neemt afscheid van Co Adriaanse, omdat hij te eigenwijs was en te avontuurlijk. Dat klinkt wat simpel, maar zo eenvoudig ligt het, een half jaar na zijn spetterende entree in Enschede. Glunderend stond Joop Munsterman die zomerdag naast Co, proostend met roze champagne.

Het is zoiets als Louis van Gaal ontslaan omdat hij te rechtlijnig is, of te hard praat op persconferenties. Of Gertjan Verbeek buiten knikkeren omdat hij wat veel aan krachttraining doet.

Je hoeft niet echt gestudeerd te hebben om te weten dat Co Adriaanse een nogal eigenzinnig mens is, onbuigzaam en onvoorspelbaar. En dat hij het liefst vol op de aanval speelt, met vier of vijf spitsen. Wanneer je club daar aan toe is, wanneer de spelers en de mensen daaromheen dat kunnen verdragen en managen, dan moet je Co benoemen. Anders vooral niet.

De clubleiding van FC Twente koos deze zomer met zijn volle verstand voor een coach die al zijn leven lang van pokeren houdt - en die zich door niemand de les laat lezen. Wanneer je Adriaanse binnenhaalt, dan haal je ook het circus in huis. De onemanshow van Co. Dan weet je dat je een trainer hebt die houdt van creativiteit en aanvalslust. Wil je niet te veel van dat soort fratsen, dan strik je een ander.

In zijn tijd bij AZ speelde Co Adriaanse vrijwel wekelijks met twee nummers 10: Kenneth Perez en Barry van Galen. Het functioneerde weergaloos, want Co zweert bij creatieve spelers om zijn ideaal vorm te geven. Maar wie haalde FC Twente in de zomer dat Bryan Ruiz en Theo Janssen vertrokken? Leroy Fer en Willem Janssen. Twee krachtpatsers met een groot loopvermogen. Ongeveer het tegenovergestelde van waar Adriaanse voor staat.

Zeker, er valt Adriaanse zelf een hoop te verwijten. Hij hield wel erg hardnekkig vast aan Marc Janko, de voetballer met wie hij in Oostenrijk zo goed had samengewerkt. Hij pleegde tactisch zelfmoord tegen Benfica en PSV, door onnavolgbaar te experimenteren met zijn middenveld. Met dat soort streken verloor hij niet alleen het vertrouwen bij een deel van zijn spelers, maar ook bij zijn eigen staf.

Maar had FC Twente dan werkelijk de illusie dat Adriaanse wel bij te sturen zou zijn? Dat hij van zijn principes zou afwijken? Dat hij gedwee zou luisteren naar de adviezen van spelers of assistenten? Dat hij ook heus wel uit de voeten kon zónder de twee beste en creatiefste spelers van de laatste twee seizoenen?

Nog niet zo lang geleden werd FC Twente een verfrissend soort topclub omdat het de juiste mensen op de juiste posities neerzette, zowel op het veld als daarbuiten. Met het ontslag, maar bovenal met de aanstelling van Co Adriaanse, werd FC Twente weer een club als alle andere. (Sjoerd Mossou)
man JJdJ1984 (Public Relations) 03-01-2012 @ 08:57 fotoboek homepage
userIcon
Stomste beslissing van Twente die ze kunnen maken. Een trainer neerzetten die zijn eigen prestatie daar niet meer kan overtreffen. Co gaat volgend jaar lekker naar Feyenoord en zal daar nog een keer zijn kunstje laten zien en vermoedelijk daarna lekker met pensioen gaan.
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 08:49 schreef TUFKAL het volgende:
Goeie column:

[..]


quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 08:57 schreef JJdJ1984 het volgende:
Stomste beslissing van Twente die ze kunnen maken. Een trainer neerzetten die zijn eigen prestatie daar niet meer kan overtreffen.
Dat dus.
userIcon
Achja, als het echt een onwerkbare situatie was, snap ik het wel. Maar het is toch jammer voor een club als FC Twente...
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 08:57 schreef JJdJ1984 het volgende:
Stomste beslissing van Twente die ze kunnen maken. Een trainer neerzetten die zijn eigen prestatie daar niet meer kan overtreffen
Waarom niet? Landstitel en de beker in één jaar hebben ze nog niet gehaald.. ook zijn ze nog geen europees kampioen..
userIcon
Zo, de afbraak is begonnen.
userIcon
Het lijkt me dat Munsterman toch wel wist wie hij in huis haalde. En dan na een paar maanden al lopen zeuren dat Co niet bij Twente past? Wat voor beleid voer je dan?

Nu uit paniek Mclaren weer binnen halen, die zo snel mogelijk Twente verliet voor een beetje geld, zo dol is die dus op Twente.
@Visstick dat mclaren er toen vandoor ging om voor zijn geld en zijn carri
Wtf waarom staat er maar de helft van men vorige bericht?
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 08:41 schreef Days-Of-Wild het volgende:
Goed bezig Joop. Ik vele jaren je cluppie zorgvuldig opbouwen en nu het succes er is in recordtempo afbreken. Laat het geld maar stromen.
Waar komt dat nou vandaan?
Twente was 7? jaar geleden bijna failliet, en nu tribunes en spelers.
Toveren ze hier geld of wat?
Ja, je kan eenmaal niet allemaal winnen nu is het de beurt aan Feijenoord.

userIcon
Ik vind dit nou ook niet echte Twente-waardig. Co had je gewoon moeten uit laten dienen tot het eind... Ik zag juist Twente nou net als die ene club die normaal zou doen...

Misschien dat hier ergens nogal niet zo goede vriendjes-politiek wordt gespeeld met Co die er een beetje de dupe van wordt?
userIcon
Co gaat lekker naar zijn club toe denk ik, die zal binnenkort wel tekenen bij Utreg
Wat een onzin. Munsterman is schijnbaar de weg kwijt. Z'n ego botst nu met veel mensen en dan moeten die maar weg. Hij had misschien Adriaanse geen coach moeten maken, maar waarom moet hij nu weg? Omdat hij niet doet wat Munsterman zegt?
Weer een coach bezweken onder de magie van de Kuip. Wat een sukkels bij Twente, alsof ze serieus een team hebben wat net zo goed is als een aantal jaar geleden. Dit terwijl de concurrentie en subtop juist een stuk sterker zijn geworden.

quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 09:51 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Waar komt dat nou vandaan?
Twente was 7? jaar geleden bijna failliet, en nu tribunes en spelers.
Toveren ze hier geld of wat?
Vele tientallen miljoenen gemeentesteun. Maar met het succes van de afgelopen jaren is dat wel voor een groot gedeelte terugbetaald.

[ Bericht gewijzigd door ph4ge op dinsdag 3 januari 2012 @ 12:09 ]
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 09:51 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]

Waar komt dat nou vandaan?
Twente was 7? jaar geleden bijna failliet, en nu tribunes en spelers.
Toveren ze hier geld of wat?
Joop heeft een dikke portemonnee.
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 03-01-2012 @ 11:11 fotoboek homepage
userIcon
Toch jammer voor de persconferenties.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 08:40 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Nou vind ik wel. Zo snel allemaal.

En MC laren terughalen: dat kan alleen maar fout gaan
Adriaanse heeft volgens mij nog nooit ergens zijn contract uitgediend, dus geen verrassing.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 11:11 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Adriaanse heeft volgens mij nog nooit ergens zijn contract uitgediend, dus geen verrassing.
ja dat is zo. Wel dom vaN Munsterman dan. Je weet wie je i huis haalt....
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 11:11 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Adriaanse heeft volgens mij nog nooit ergens zijn contract uitgediend, dus geen verrassing.
Onzin!
Bij Red Bull Salzburg heeft hij zijn contract bijvoorbeeld gewoon uitgediend.

quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 11:35 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
ja dat is zo.
NEE
userIcon
Opvallend... ik heb Co hoog zitten als coach.
Zijn tijd bij AZ was spectaculair, prachtig voetbal.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 11:37 schreef KLap het volgende:
[..]

Onzin!
Bij Red Bull Salzburg heeft hij zijn contract bijvoorbeeld gewoon uitgediend.
Ontslagen: Ajax, Porto, All Sad, ADO, Twente, Zwolle

Vroegtijdig opgestapt:Metallurg Donetsk,Willem 2, Olympisch elftal van Qatar

Geen contractverlening:Red Bull Salzburg,

Dus eigenlijk is hij alleen bij AZ en Reb Bull Salzburg op een redelijk normale manier weggegaan, al werd bij Red Bull Salzburg zijn contract niet verlengt.
Bij AZ ging hij zelf weg.

Dat is dus 2x zijn contract uitgediend bij 11 clubs.
Verder werd hij elke keer weggeschopt of stapte hij zelf op door zijn gedrag.
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 12:03 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Ontslagen: Ajax, Porto, All Sad, ADO, Twente, Zwolle

Vroegtijdig opgestapt:Metallurg Donetsk,Willem 2, Olympisch elftal van Qatar

Geen contractverlening:Red Bull Salzburg,

Dus eigenlijk is hij alleen bij AZ en Reb Bull Salzburg op een redelijk normale manier weggegaan, al werd bij Red Bull Salzburg zijn contract niet verlengt.
Bij AZ ging hij zelf weg.

Dat is dus 2x zijn contract uitgediend bij 11 clubs.
Verder werd hij elke keer weggeschopt of stapte hij zelf op door zijn gedrag.
Scorebord journalistiek ;-) Bovendien is hij bij de clubs waar hij zelf vertrok ook door de voordeur getrokken en zijn eigenlijk alle clubs waar hij geweest is het er achteraf over eens dat hij iets knaps heeft neergezet.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 12:08 schreef ph4ge het volgende:
[..]
Scorebord journalistiek ;-) Bovendien is hij bij de clubs waar hij zelf vertrok ook door de voordeur getrokken en zijn eigenlijk alle clubs waar hij geweest is het er achteraf over eens dat hij iets knaps heeft neergezet.
Qua spel was het goed, alleen was Co gewoon bijna overal een onmogelijk persoon.
man Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 03-01-2012 @ 13:00 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 09:51 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]

Waar komt dat nou vandaan?
Twente was 7? jaar geleden bijna failliet, en nu tribunes en spelers.
Toveren ze hier geld of wat?
Wat ik bedoel is dat Twente altijd heel zorgvuldig en met goed beleid gewerkt heeft wat resultaat gehad heeft. En de laatste jaren, na het succes van McLAren, gaan ze steeds meer op de topclubs lijken. Preud'homme na en jaar weg. Co na een half jaar. Paniekaanstelling (in mijn ogen) van McLaren. Dat moeten ze niet doen. Zo lijken ze inderdaad steeds meer op de grote jongens, maar gaan ze waarschijnlijk wel ten onder, want niet des Twentes. En dat is jammer, want Twente is een goed cluppie.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 13:08 schreef Yi-Long het volgende:
Zo geweldig vond ik Co ook niet, en als je dan een trainer terug kunt halen die wel perfect bij Twente past, waarom dat dan niet doen?
Bovendien heeft Munsterman altijd contact onderhouden met McLaren, de kans dat McLaren ooit terug zou keren was gewoon erg groot. Ik ben blij dat hij terug is.
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 13:08 schreef Yi-Long het volgende:
Als McClaren gewoon zo slim is om Janko een basisplek te geven en weer belangrijk te maken, zoals destijds met n'Kufo, dan maakt Twente gewoon een goede kans.
Slim?
Co gebruikte Janko ook en daar waren ze juist niet blij mee.
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 13:19 schreef Yi-Long het volgende:
[..]


Als je met 'ze' een stel betweters op TV bedoelt, dan heb je gelijk.

Maar wanneer Janko speelde zag je dat Twente als team gewoon veel rustiger en beter speelde, dan met Luuk de Jong in de spits.
Met ze bedoel ik binnen Twente, daar hebben ze liever Luuk.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 12:44 schreef Ritmo het volgende:
Waar Twente vroeger altijd zo rustig en realistisch handelde, is Munsterman nu zenuwachtig bezig.

Tot zover de 'topclub' FC Twente? Nu Feyenoord weer hard op weg is om een topclub te worden, maken ze in Twente netjes plaats voor de echt grote stad en echt grote club.
Een Rotterdammer die zich Amsterdams opportunistisch opstelt...

Het moet toch niet gekker gaan worden...
userIcon
Is Luuk de Jong ook niet heel goed bruikbaar achter de spits?
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 13:45 schreef blonchi het volgende:
Is Luuk de Jong ook niet heel goed bruikbaar achter de spits?
IMHO zelfs iets beter, of je laat hem vanaf rechts spelen, of in een vrije rol rondom Janko...
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 13:45 schreef blonchi het volgende:
Is Luuk de Jong ook niet heel goed bruikbaar achter de spits?
Ik vind zowiezo (allebei de gebroeders) de Jong niet goed bruikbaar !

Wat een overschatte "voetballer(s)" !
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Iedereen kon toch van te voren al op zijn klompen aanvoelen dat Adriaanse en Twente niet bij elkaar zouden passen? Nu herstellen ze gewoon de fout hem aan te stellen van een halfjaar geleden.

Dat Adriaanse in interviews heeft gezegd dat hij de mening van Munsterman niet serieus neemt etc zal het vertek ook wel wat versneld hebben.
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 13:08 schreef Yi-Long het volgende:
Als McClaren gewoon zo slim is om Janko een basisplek te geven en weer belangrijk te maken, zoals destijds met n'Kufo, dan maakt Twente gewoon een goede kans.

Zo geweldig vond ik Co ook niet, en als je dan een trainer terug kunt halen die wel perfect bij Twente past, waarom dat dan niet doen?
Wat een hoop bullshit in 1 stukje. Ruiz heeft Twente kampioen gemaakt, niet Mcclaren. Twente had misschien wel de beste middenvelder van de eredivisie van de afgelopen 10 jaar in hun team. McClaren is alleen maar kampioen geworden met Twente omdat hij de beschikking had over een hoop creatieve voetballers die Adriaanse nu niet heeft. Als je werkelijk denkt dat hij een betere trainer is dan Co dan snap ik niet waar jij naar hebt zitten kijken.
Daarbij was McClaren er in een tijd dat Twente nog underdog was,won door individuele momenten van Ruiz, Janssen, of Perez. Dit seizoen hebben ze niet 1 van dat soort type spelers op het middenveld! Dat is volledig de fout van Munsterman en zijn staf. Ze hebben gefaald de trainer redelijke alternatieven te geven.

Dit jaar hebben ze nagenoeg al hun creativiteit ingeleverd en niks teruggehaald. Zonder Ruiz zou Twente niet eens 3e worden toen. En dan ga je je trainer slachtofferen die daar niks aan kan doen, en naar omstandigheden weldegelijk het gewoon goed doetEen elftal dat moet leunen op spelers als Tiendali, Brama, Wisgerhof. Voetballers zo traag als dikke stront, als niet in de sprint, dan wel in handelingsnelheid of beide. Twente heeft dit jaar in 90 minuten niet verloren van de top 4. Alleen in de beker zijn ze eruit gegaan na verlenging tegen PSV. Zitten nog in Europa, en doen nog mee om de titel.

Twente heeft hierbij mijn sympathie verloren. En Mcclaren helemaal, want die heeft al een tijdje openlijk lopen vissen naar een positie van een trainer die er nog zat. Ik hoop dat ze buiten de top 5 gaan vallen nu, en laat McClaren dan ook met exact deze selectie doorgaan, dan kunnen we zien wat hij in huis heeft.

Oh, en je laatste stukje, je begrijpt dat Janko buiten de 16 volledig waardeloos is? Niet eens niveau topklasse. Hij kan scoren, maar dan moet je wel heel aanvallend spelen, want anders speel je net zo goed met 10 man.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 13:51 schreef Patrick34 het volgende:
[..]


Ik vind zowiezo (allebei de gebroeders) de Jong niet goed bruikbaar !

Wat een overschatte "voetballer(s)" !
De Jong is dan ook al 34 en bijna op zijn einde van zijn voetbal carrière
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 13:56 schreef Yi-Long het volgende:
[..]


Eens.
We weten dat je beetje vreemde kijk op voetbal hebt, maar nu ga je echt overdrijven.
Hoe kijk je voetbal met een zak over je hoofd?
Komt McClaren weer naar voren. Heeft blijkbaar nog niet genoeg eurocenten gehamsterd in Duitsland. Wat is de top van het voetbal toch een inteelt zooitje.
quote:
Op dinsdag 3 januari 2012 @ 14:06 schreef Syd het volgende:
[..]


De Jong is dan ook al 34 en bijna op zijn einde van zijn voetbal carrière
Zow, das niet meer De Jongste
44  van 81 reacties op deze pagina. (6 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2


Lees ook:

» 02/01 Rumoer rondom positie Adriaanse11
» 24/05 John: "Bij Benfica kan ik me verder ontwikkelen." 8
» 24/05 Bielsa: "Barça blijft het beste team ter wereld"3
» 24/05 Velthuizen hoopt na EK op Oranje9


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 


True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden