Voorlopig geen Elfstedentocht

Schaatsen • Geschreven door Frank (franklop) op 08-02-2012 @ 20:03
print 

Elfstedentocht-voorzitter Wiebe Wieling heeft in Leeuwarden bekendgemaakt dat er voorlopig geen Elfstedentocht zal zijn. Het ijs is nog niet dik genoeg en op bepaalde plekken is de kwaliteit aan de slechte kant.

Wieling zei dat de gemiddelde ijsdikte ongeveer elf centimeter is over het gehele parcours, terwijl vijftien centimeter nodig is. Ook zijn er nog diverse zwakke plaatsen waar het ijs nauwelijks acht centimeter dik is. De weersverwachtingen tot en met zondag zullen er volgens de voorzitter ook niet voor zorgen dat het ijs tot die tijd voldoende aangroeit.

"Als we hadden geweten dat het ijs er zaterdag of zondag wel had geweest hadden wij hier waarschijnlijk een ander verhaal gehouden, maar het is niet anders", aldus Wieling. "Maar we hebben de afgelopen dag zelfs ijs verloren, doordat warm water onder het ijs in beweging is gekomen. We willen zo graag, na vijftien jaar. Maar veiligheid is voor ons net zo belangrijk als de wens van ons om die tocht te organiseren."

IJsmeester Jan Oosterburg zei niet dat alles voor niks is geweest: "We hebben in twee en een halve dag prachtig werk verzet met de vrijwilligers. Er ligt nu op grote delen een prachtige ijsvloer waar we gebruik van kunnen maken."

Wieling benadrukte nog dat na de komende dooiperiode er volgens bepaalde weermodellen weer een vriesperiode aan zit te komen. Dit zou volgens ijsmeester Oosterburg goed nieuws betekenen voor het ijs: "Want op oud ijs is het beter vriezen."


Bron: FOK!sport


Lees ook:

» 21/05 'Schaatser Tuitert verlaat Orie voor Beslist.nl'0
» 18/05 Schaatster Van der Geest gestopt0
» 16/05 FlevOnice is failliet7
» 14/05 De Vegt van schaats- naar skibond0


delen | eKudos nujij

10725 views / 104 reacties
Reacties op dit bericht
80  van 104 reacties op deze pagina. (20 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2
userIcon
Jammer. het was dichtbij.
userIcon
Helaas, maar niet zo gek. Er is veel te laat sneeuw verwijderd en de vorstperiode was veel te kort (doch heftig) om een stabiel ijsdek te vormen.
userIcon
Wordt hem niet meer dit jaar. Nu op naar de lente!
userIcon
It gieht net troch.
Wat nou voorlopig, dat was geen voorlopig.
Het is zaterdag of helemaal niet. Dus het is nu bijna zeker dat het niet door gaat. Ik neem aan dat hij met 'voorlopig' ook bedoelt dat het zaterdag niet kan. In de voorspelling is er geen nieuwe strenge vorst nadat het gaat dooien. Het weer moet dus helemaal omslaan. Lijkt me niet dat dat gebeurd.
userIcon
Jammer maar niet verrassend.

Misschien over een week of twee als de dooi meevalt.
userIcon
Jammer, moeten we weer verder gaan zeuren over euro's, crisis, Griekenland, Ajax en meer van die narigheid.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:06 schreef bloodacolyte het volgende:
hahahaha, kunnen die Friezen weer terug naar hun droogliggend stuk waddenzee, tot volgend jaar!
Waar zijn ze nu dan allemaal? Waarom zijn ze vertrokken?
userIcon
Toch denk ik dat Chris Zegers 'm gaat rijden...
userIcon
over 1.5 week alsnog.... mark my words
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:04 schreef nikky het volgende:
Jammer. het was dichtbij.
dichterbij dan ooit in de afgelopen 10 jaar.
Jammer, maar we blijven hopen
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:06 schreef bloodacolyte het volgende:
hahahaha, kunnen die Friezen weer terug naar hun droogliggend stuk waddenzee, tot volgend jaar!
doe jij es ff heel snel een topografie- en geografie cursus ofzo.
userIcon
Zooo op naar de volgende hype.

Jammer maar helaas!
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:07 schreef eight het volgende:
Wat een toneelstuk op de televisie zeg
aandachtsgeile rayonhoofden
Aandachtsgeile rayonhoofden? Ze komen één keer in de 15 jaar een week in het nieuws en ze zijn meteen aandachtsgeil?
userIcon
Zwaar kloten dit.

Maar de winter is nog niet voorbij, het is vaker in maart verreden.
userIcon
Lag in de lijn van de verwachtingen, ik ben blij dat die rayonhoofden zich niet hebben laten meesleuren door de media.

...en Wennemars, kom op.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:10 schreef LekkerSimpel het volgende:
Zwaar kloten dit.

Maar de winter is nog niet voorbij, het is vaker in maart verreden.

Niet een keer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfstedentocht
Ah oke jammer.. Dan nu graag 20 graden, ben helemaal klaar met die kutkou.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:10 schreef LekkerSimpel het volgende:
Zwaar kloten dit.

Maar de winter is nog niet voorbij, het is vaker in maart verreden.
Misschien op de schrikkeldag.
Mooi hebben we de elfstedentocht hype achter de rug, nu over op de orde van de dag, de carnavalsgekte.
Wat me het meest stoorde aan de persconferentie is bij de vragen ronde het stellen van de vragen in het Fries. De voorzitter ging 1-2 maal in op de vraag met een Fries antwoord. Daarmee isoleer je Friesland weer in 1 tel.
Jammer, we hebben 4 nachten te weinig vorst gehad.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:09 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

doe jij es ff heel snel een topografie- en geografie cursus ofzo.
klik
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:21 schreef eight het volgende:
[..]


De boodschap is: Het gaat niet door want het ijs is te dun.
Dat was gisteren al min of meer duidelijk en vanmorgen al helemaal.

Veel meer valt er niet over te vertellen maar toch wordt er een persconferentie gepland en de enige reden dat deze nu al 20 min. duurt is omdat de journalisten telkens dezelfde vragen stellen

hun 15 minutes of fame
Die persconferentie werd maandag al aangekondigd.
In Nederland ben je nogal snel 'aandachtsgeil' heb ik soms het idee.
Kunnen we dan nu het woord Elfstedentocht weer uit de media verbannen tot een nieuwe vorstperiode aub?
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:03 schreef gerretje het volgende:
dit jaar dus niet meer
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:05 schreef Djeez het volgende:
Wordt hem niet meer dit jaar. Nu op naar de lente!
We hebben november en december nog hè?

quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:10 schreef LekkerSimpel het volgende:
Zwaar kloten dit.

Maar de winter is nog niet voorbij, het is vaker in maart verreden.
2 januari 1909
7 februari 1912
27 januari 1917
12 februari 1929
28 februari 1929
16 december 1933
30 januari 1940
6 februari 1941
22 januari 1942
8 februari 1947
3 februari 1954
14 februari 1956
18 januari 1963
21 februari 1985
26 februari 1986
4 januari 1997
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:03 schreef gerretje het volgende:
dit jaar dus niet meer
Is niet helemaal gezegd, bij een nieuwe vorstperiode wordt het herzien.
Nu is het een goede beslissing terecht, concencieus, misschien hard maar wel met de nodige verantwoording.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:21 schreef jeehaa het volgende:
Wat me het meest stoorde aan de persconferentie is bij de vragen ronde het stellen van de vragen in het Fries. De voorzitter ging 1-2 maal in op de vraag met een Fries antwoord. Daarmee isoleer je Friesland weer in 1 tel.
Met daarna/daarbij een antwoord in het Nederlands.

Gek he, dat een FRIESE zender vragen stelt in het Fries..

Ze waren keurig en helder met hun berichtgeving en hebben alles open en transparant afgehandeld. Dat daar een paar tellen Fries tussen zit zul je gewoon moeten accepteren.

Of vind je het ook een probleem als er een prins carnaval met een accent praat??!?

Waar maak je je druk om zeg..
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:14 schreef Djeez het volgende:
[..]

Niet een keer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfstedentocht
Shit, ik dacht dat 1986 op 3 maart was, maar was 26 februari, tnx voor het uitzoeken.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:23 schreef RickT het volgende:
[..]


Die persconferentie werd maandag al aangekondigd.
In Nederland ben je nogal snel 'aandachtsgeil' heb ik soms het idee.
Als een persconferentie nauwelijks inhoud heeft is dat m.i. terecht.
man RvLaak (Redactie Frontpage) 08-02-2012 @ 20:32 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:26 schreef suizebol het volgende:
[..]

Is niet helemaal gezegd, bij een nieuwe vorstperiode wordt het herzien.
Nu is het een goede beslissing terecht, concencieus, misschien hard maar wel met de nodige verantwoording.
Schijnt dat dat in '85 ook is gebeurt, dus we kunnen hopen.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:28 schreef eight het volgende:
[..]


Als een persconferentie nauwelijks inhoud heeft is dat m.i. terecht.
En persconferentie is gewoon een plek waar iets verteld wordt en waar vragen gesteld kunnen worden. 'Op die en die tijd, op die plek hoor je meer van ons.'

Dat staat toch los van hoeveel er verteld wordt...?

Of moeten ze een geeltje op de deur plakken.. of een berichtje op een website zetten en hopen dat ze alle vragen afvangen??
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:33 schreef Starfish het volgende:
[..]


En persconferentie is gewoon een plek waar iets verteld wordt en waar vragen gesteld kunnen worden. 'Op die en die tijd, op die plek hoor je meer van ons.'

Dat staat toch los van hoeveel er verteld wordt...?

Of moeten ze een geeltje op de deur plakken.. of een berichtje op een website zetten en hopen dat ze alle vragen afvangen??
Dat dus. Sommige mensen... achja...
userIcon
Jammer jammer! De dooi komt helaas net iets te vroeg
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:23 schreef rolstoeltje het volgende:
[..]
[..]


We hebben november en december nog hè?
Maar dat heeft niets te maken met dit jaar. Als hij in November en December verreden wordt is het de Elfstedentocht van 12-13. Niet van 11-12. Vraag mij niet waarom, Friese logica ofzo.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:32 schreef jeehaa het volgende:
[..]

Met een accent praten heb ik absoluut geen bezwaar tegen. Bekend was van te voren dat er veel media aandacht was vanuit het hele land. In Nederland hebben we een algemene taal, Nederlands. Heeft dus niets met 'druk maken om' te maken.
In het begin werd er gezegd dat er TWEE zenders LIVE aan het uitzenden waren.

1. De NOS
2. Omroep Friesland/Fryslan

Is het nu zo moeilijk om te snappen dat die 2e partij in hun eigen provincie bij een van hun meest grote tradities echt niet naar ABN zal switchen?

Edit 2: Oh ja: De Nederlandse overheid heeft het Fries officieel erkend als tweede rijkstaal. Deal with it.

Ik praat alleen accentloos ABN, versta een beetje Fries omdat ik er een paar jaar gewoond heb...maar bijv. een Limburgs accent is totaal niet te volgen voor mij...het komt echt niet aan en ik kan de woorden niet uit elkaar houden. Dus alles met een zachte 'g' versta ik totaal niet, Fries vind ik in verhouding een heel stuk gemakkelijker. (Zuidelingen: ik respecteer jullie accent volledig en vind het ook jammer dat ik het maar niet op kan pakken, sorry!)

Maar hoor je mij klagen als ze mensen interviewen tijdens het carnaval?

Accepteer het nu maar gewoon.. en als Fries je stoort niet is dan moet je ook maar afvragen of je uberhaupt geinteresseerd moet wezen in een van hun tradities.

Het probleem is alleen dat de nationale commerciele zenders zo gigantisch de boel lopen te hypen dat er vergeten wordt dat het een Fries evenement is.

Edit:

En groot respect voor de vereniging dat ze nuchter een besluit hebben genomen onder deze gigantische media druk!

[ Bericht gewijzigd door Starfish op woensdag 8 februari 2012 @ 20:47 ]
userIcon
kan er niet mee zitten
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:33 schreef Starfish het volgende:
[..]


En persconferentie is gewoon een plek waar iets verteld wordt en waar vragen gesteld kunnen worden. 'Op die en die tijd, op die plek hoor je meer van ons.'

Dat staat toch los van hoeveel er verteld wordt...?

Of moeten ze een geeltje op de deur plakken.. of een berichtje op een website zetten en hopen dat ze alle vragen afvangen??
Tegenwoordig blijkbaar wel. Vroeger (in de tijd dat kwaliteit nog belangrijk was) speelde de inhoud wel degelijk in rol. Als er te weinig te vertellen viel dan volgde er een persbericht of een kort nieuwsitem.
Zeg nu zelf, wat heb je nu in die 20 min. gehoord wat niet binnen 2 minuten verteld had kunnen worden?
userIcon
Jammer, maar een verstandige beslissing. Je wilt natuurlijk niet dat er straks honderden mensen in het ijskoude water liggen omdat je iets te soepel bent geweest met de veiligheidseisen...
Wind en sneeuw hebben gewoon roet in het eten gegooid .. zoals altijd.
Vorige week hard gewaaid, windwakken. Die windwakken zijn de nacht van donderdag op vrijdag eindelijk dichtgevroren .. maar toen viel er vrijdag meteen sneeuw op.

Ja dat was inderdaad niet sterk genoeg om meteen te vegen.
Kunnen ze ook niets aan doen. Maar misschien volgende week nog een kans. Laten we duimen.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:43 schreef eight het volgende:
[..]


Tegenwoordig blijkbaar wel. Vroeger (in de tijd dat kwaliteit nog belangrijk was) speelde de inhoud wel degelijk in rol. Als er te weinig te vertellen viel dan volgde er een persbericht of een kort nieuwsitem.
Zeg nu zelf, wat heb je nu in die 20 min. gehoord wat niet binnen 2 minuten verteld had kunnen worden?
Doet er niet toe, na iedere voetbalwedstrijd is er notabene een persconferentie.

Zo'n grootschalig evenement waar onderhand heel Nederland mee bezig is kun je niet afdoen met een lullig persberichtje, dat deden ze vroeger ook niet. Er moet een mogelijkheid zijn om vragen te beantwoorden anders blijf je persberichten verspreiden en voor iedere camera hetzelfde verkondigen.
userIcon
quote:

Als we hadden geweten dat het ijs er zaterdag of zondag wel had geweest
"had geweest"??? Serieus?
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:43 schreef eight het volgende:
[..]


Tegenwoordig blijkbaar wel. Vroeger (in de tijd dat kwaliteit nog belangrijk was) speelde de inhoud wel degelijk in rol. Als er te weinig te vertellen viel dan volgde er een persbericht of een kort nieuwsitem.
Zeg nu zelf, wat heb je nu in die 20 min. gehoord wat niet binnen 2 minuten verteld had kunnen worden?
Dan nog: de afspraak dat je iets gaat vertellen op die en die plek op die en die tijd aan de gezamenlijke pers maakt het nog altijd een persconferentie.

En het basisverhaal was inderdaad in een paar minuten gebeurt... maar toen kwamen de vragen de pers, een van de reden waar om het een conferentie (bijeenkomst) is van de pers..

Tevens zegt de lengte niet per definitie iets over de kwaliteit.

"Slechts nieuws, het gaat niet door" heeft een waarheidskwaliteit van 100%.

Na alle hype van de nationale media, denk je nu echt dat ze er mee 'weg kunnen komen' om een persberichtje op hun website te zeggen en te zeggen: het gaat niet door, bedankt voor de aandacht en de inzet, tabee en tot volgend jaar?!?
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:43 schreef eight het volgende:
[..]


Tegenwoordig blijkbaar wel. Vroeger (in de tijd dat kwaliteit nog belangrijk was) speelde de inhoud wel degelijk in rol. Als er te weinig te vertellen viel dan volgde er een persbericht of een kort nieuwsitem.
Zeg nu zelf, wat heb je nu in die 20 min. gehoord wat niet binnen 2 minuten verteld had kunnen worden?
Maar jij gelooft dus serieus dat die persconferentie puur is opgezet om de zogenaamde ego's van die twee bejaarden te strelen? Sommige mensen zien ook overal een complot in.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:49 schreef RickT het volgende:

Doet er niet toe, na iedere voetbalwedstrijd is er notabene een persconferentie.
De elfsteden persco was onderdeel van het 8 uur journaal. Dat mag je toch wel wat meer inhoud verwachten?


quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:51 schreef Starfish het volgende:
[..]


Dan nog: de afspraak dat je iets gaat vertellen op die en die plek op die en die tijd aan de gezamenlijke pers maakt het nog altijd een persconferentie.

En het basisverhaal was inderdaad in een paar minuten gebeurt... maar toen kwamen de vragen de pers, een van de reden waar om het een conferentie (bijeenkomst) is van de pers..

Tevens zegt de lengte niet per definitie iets over de kwaliteit.

"Slechts nieuws, het gaat niet door" heeft een waarheidskwaliteit van 100%.

Na alle hype van de nationale media, denk je nu echt dat ze er mee 'weg kunnen komen' om een persberichtje op hun website te zeggen en te zeggen: het gaat niet door, bedankt voor de aandacht en de inzet, tabee en tot volgend jaar?!?
Mee eens, maar een kort interviewtje was echt voldoende geweest.

Naja, dit is eigenlijk de discussie niet waard.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 21:00 schreef eight het volgende:
[..]


De elfsteden persco was onderdeel van het 8 uur journaal. Dat mag je toch wel wat meer inhoud verwachten?
Nee de elfstedentocht persconferentie kwam in het 8 uur journaal, het is geen onderdeel van het 8 uur journaal. Voor hetzelfde geld hadden ze nog een uur langer moeten vergaderen en was de persconferentie pas om 9 uur geweest.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:40 schreef Starfish het volgende:
[..]


In het begin werd er gezegd dat er TWEE zenders LIVE aan het uitzenden waren.

1. De NOS
2. Omroep Friesland/Fryslan

Is het nu zo moeilijk om te snappen dat die 2e partij in hun eigen provincie bij een van hun meest grote tradities echt niet naar ABN zal switchen?

Edit 2: Oh ja: De Nederlandse overheid heeft het Fries officieel erkend als tweede rijkstaal. Deal with it.

Ik praat alleen accentloos ABN, versta een beetje Fries omdat ik er een paar jaar gewoond heb...maar bijv. een Limburgs accent is totaal niet te volgen voor mij...het komt echt niet aan en ik kan de woorden niet uit elkaar houden. Dus alles met een zachte 'g' versta ik totaal niet, Fries vind ik in verhouding een heel stuk gemakkelijker. (Zuidelingen: ik respecteer jullie accent volledig en vind het ook jammer dat ik het maar niet op kan pakken, sorry!)

Maar hoor je mij klagen als ze mensen interviewen tijdens het carnaval?

Accepteer het nu maar gewoon.. en als Fries je stoort niet is dan moet je ook maar afvragen of je uberhaupt geinteresseerd moet wezen in een van hun tradities.

Het probleem is alleen dat de nationale commerciele zenders zo gigantisch de boel lopen te hypen dat er vergeten wordt dat het een Fries evenement is.

Edit:

En groot respect voor de vereniging dat ze nuchter een besluit hebben genomen onder deze gigantische media druk!
Ich verstehe jede sprache, nur wijl ich sehr interessiert bin in dem verschiedene sprachen.
Zo versta ik wel Fries, ik kin et in liets bytsje skriuwe en prate. Net als dat ik gewoon Nederlands en vele dialecten in die talen spreek en versta.
Ook het vlaams zoals plat Anwerpens en Engels redelijk kan meekrijgen.
Zo ken ik het verschil tussen Amerikaans en Engels zeer goed onderscheiden. Gewoon door interesse.
Als je niet in jouw medemens geïnteresseerd bent ben je maar een eenzaam mens.
userIcon
En inmiddels wel 3 miljoen op de bil, iets zegt mij dat de friezen het graaien ook hebben ontdekt.


http://www.elfstedentocht.nl/nl/de_vereniging/Aanmelden/
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:59 schreef RickT het volgende:
[..]


Maar jij gelooft dus serieus dat die persconferentie puur is opgezet om de zogenaamde ego's van die twee bejaarden te strelen? Sommige mensen zien ook overal een complot in.
En het zijn notabene allemaal vrijwilligers.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 21:00 schreef eight het volgende:
[..]


De elfsteden persco was onderdeel van het 8 uur journaal. Dat mag je toch wel wat meer inhoud verwachten?

[..]

Mee eens, maar een kort interviewtje was echt voldoende geweest.

Naja, dit is eigenlijk de discussie niet waard.
Nou, de mensen van de Elfstedenvereniging zijn niet de mensen die het hebben zitten rekken.

Nee, dan weer de media: hebben jullie aan optie X gedacht? en optie Y? Wedstijd loskoppelen van de toer, etc. etc.

De media moet gewoon ook eens accepteren dat deze mensen na 15 jaar niets liever willen, maar het moet allemaal TV minuten vullen, dus hup: weer een vraag.

"Ja, de ijsmeting komt nu op 10.3 uit i.p.v. de 10 van een kwartier geleden"

Eight: ben het ook niet met je oneens hoor, maar er wordt echt heel veel druk en aandacht vanuit de media aan gegeven. Leuke vulling, lekker nationaal feest, positief nieuws ten tijde van crisis, commerciele belangen, etc. etc.

Vind dat de vereniging het heel correct en professioneel aangepakt heeft en dat ze zelf steeds heel erg de "eerst maar zien i.p.v. allerlei graag gehoorde dingen beloven en toezegen" route te kiezen.

Chapeau!
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 21:04 schreef etuiedelapiel het volgende:
En inmiddels wel 3 miljoen op de bil, iets zegt mij dat de friezen het graaien ook hebben ontdekt.

http://www.elfstedentocht.nl/nl/de_vereniging/Aanmelden/
Ja, het graaien spat er van af.

quote:

De vereniging heeft nadrukkelijk een niet-commercieel karakter en kent dan ook geen sponsoren. Duizenden vrijwilligers helpen als de Tocht der Tochten doorgaat. Dat is de kern van de vereniging. Maar ook in ijsvrije jaren is er genoeg te doen: denk bijvoorbeeld aan alle draaiboeken, afstemmingsoverleggen, de ledenadministratie, financiële administratie en het oplossen van knelpunten in de route.
http://www.elfstedentocht(...)ganisatie/index.html
userIcon
Zul je altijd zien dat er zaterdag op de hele route genoeg ijs is...
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:40 schreef Starfish het volgende:
[..]


In het begin werd er gezegd dat er TWEE zenders LIVE aan het uitzenden waren.

1. De NOS
2. Omroep Friesland/Fryslan

Is het nu zo moeilijk om te snappen dat die 2e partij in hun eigen provincie bij een van hun meest grote tradities echt niet naar ABN zal switchen?

Edit 2: Oh ja: De Nederlandse overheid heeft het Fries officieel erkend als tweede rijkstaal. Deal with it.

Ik praat alleen accentloos ABN, versta een beetje Fries omdat ik er een paar jaar gewoond heb...maar bijv. een Limburgs accent is totaal niet te volgen voor mij...het komt echt niet aan en ik kan de woorden niet uit elkaar houden. Dus alles met een zachte 'g' versta ik totaal niet, Fries vind ik in verhouding een heel stuk gemakkelijker. (Zuidelingen: ik respecteer jullie accent volledig en vind het ook jammer dat ik het maar niet op kan pakken, sorry!)

Maar hoor je mij klagen als ze mensen interviewen tijdens het carnaval?

Accepteer het nu maar gewoon.. en als Fries je stoort niet is dan moet je ook maar afvragen of je uberhaupt geinteresseerd moet wezen in een van hun tradities.

Het probleem is alleen dat de nationale commerciele zenders zo gigantisch de boel lopen te hypen dat er vergeten wordt dat het een Fries evenement is.

Edit:

En groot respect voor de vereniging dat ze nuchter een besluit hebben genomen onder deze gigantische media druk!
Even corrigeren: feitelijk inhoudelijk:

Er werd live uitgezonden door de NOS / RTL4 / SBS6 / O Fr

Je haalt accent/dialect en taal door elkaar. Waar je wel gelijk in hebt is dat Fries een erkende taal is binnen Nederland. Echter gaat het evenement 'het hele land door' als het om media aandacht gaat.

Even ter verzachting: ik heb 5 jaar lang om een camping gewerkt in Frankrijk waar veelal Fries personeel werkte - familie lid van mij is zelf Fries, en waar eveneens veel Friezen naar toe op vakantie gingen. Wat mij daar opviel en wat ik enorm waardeerde, was dat als de Friezen bij elkaar kwamen en er zat een niet-Fries tussen, de voertaal gewoon Nederlands was. Het is een bepaalde sociaal aspect.

Nu even terug koppelen naar vanavond; wetende dat er rechtstreeks werd uitgezonden op diverse TV zenders en radio zenders, metname om de Nederlandse meute te informeren, was het voor de verslaggevers van de tv stations die vragen wilden stellen, een kleine moeite geweest dat in het Nederlands te doen. (uiteraard wordt de boel gehyped - volledig mee eens)

Als je L1 gaat kijken tijdens carnaval, wordt er inderdaad Limburgs gesproken. Die zender is Limburgs...
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 21:22 schreef jeehaa het volgende:
[..]

Even corrigeren: feitelijk inhoudelijk:

Er werd live uitgezonden door de NOS / RTL4 / SBS6 / O Fr
Aan het begin werd er wel iets gezegd over dat de vragen van NOS/O. Fryslan voorrang zouden krijgen i.v.m. het feit dat ze het live deden in tegenstelling tot andere aanwezigen.

Mede omdat ze het ook gewoon een paar tellen later vertaalden, heb ik de nuance accent/taal heb wat laten liggen, behalve bij het voorbeeld van wat wel/niet voor iemand te volgen is.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 21:29 schreef Starfish het volgende:
[..]


Aan het begin werd er wel iets gezegd over dat de vragen van NOS/O. Fryslan voorrang zouden krijgen i.v.m. het feit dat ze het live deden in tegenstelling tot andere aanwezigen.

Mede omdat ze het ook gewoon een paar tellen later vertaalden, heb ik de nuance accent/taal heb wat laten liggen, behalve bij het voorbeeld van wat wel/niet voor iemand te volgen is.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.
mooi, kunnen we door
userIcon
je kan gewoon de elfstedentocht rijden hoor, alleen niet met zijn honderden tegelijk.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:05 schreef mamaisboos. het volgende:
It gieht net troch.
it gjit net troch
userIcon
Gelukkig is die gekte voorbij.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:10 schreef LekkerSimpel het volgende:
Zwaar kloten dit.

Maar de winter is nog niet voorbij, het is vaker in maart verreden.
Ja. 0 keer om precies te zijn
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:21 schreef jeehaa het volgende:
Wat me het meest stoorde aan de persconferentie is bij de vragen ronde het stellen van de vragen in het Fries. De voorzitter ging 1-2 maal in op de vraag met een Fries antwoord. Daarmee isoleer je Friesland weer in 1 tel.
Fries is dan ook gewoon de officiële taal in Friesland.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:32 schreef jeehaa het volgende:
[..]


Met een accent praten heb ik absoluut geen bezwaar tegen. Bekend was van te voren dat er veel media aandacht was vanuit het hele land. In Nederland hebben we een algemene taal, Nederlands. Heeft dus niets met 'druk maken om' te maken.
Het was een gezamenlijke uitzending van Omrop Fryslân en de NOS. En de voertaal van die eerste is Fries.
Zo, hebben we dat ook weer gehad.
Op naar de lente
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 21:54 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


Ja. 0 keer om precies te zijn
Eens moet de eerste keer zijn. Van mij mag het in maart nog flink door winteren.... dat geroep om voorjaar terwijl februari net een week bezig is en we op de afgelopen weken na een anti-winter hadden. Die dooi is natuurlijk een keer onvermijdelijk. Maar ik vind het weer van nu echt heerlijk en veel beter dan gekwakkel bij een hogere temperatuur. Dus hopen op een nieuwe, lange kou-inval.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 21:04 schreef etuiedelapiel het volgende:
En inmiddels wel 3 miljoen op de bil, iets zegt mij dat de friezen het graaien ook hebben ontdekt.


http://www.elfstedentocht.nl/nl/de_vereniging/Aanmelden/
Ja, dat bestuur gaat in maart lekker met de kas naar de Bahama's

Zo'n tochtje organiseren kost verder ook helemaal geen cent.
userIcon
Nu blijkt dat er zondag ook nog een vorstdag is, volgens de nieuwe kaarten.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 21:54 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


Ja. 0 keer om precies te zijn
Hey stumper, lees ff alle berichten, djeez had me er al op gewezen.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 22:19 schreef LekkerSimpel het volgende:
Nu blijkt dat er zondag ook nog een vorstdag is, volgens de nieuwe kaarten.
Ook dat is nog niet voldoende om de zwakke plekken voldoende aan te laten groeien. Er moeten 16.000 schaatsers overheen. Nog afgezien van de honderdduizenden bezoekers die deels ook op het ijs staan. Het bestuur heeft een weloverwogen, juiste beslissing genomen.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 22:26 schreef LekkerSimpel het volgende:
[..]


Hey stumper, lees ff alle berichten, djeez had me er al op gewezen.
Opgewonden standje
man Yaksha (FOK!games crew) 08-02-2012 @ 23:11 fotoboek no homepage
userIcon


Goed zo!
userIcon
Ik zou hem gewoon door laten gaan een wakje hier en daar maakt het alleen maar leuker om te kijken. :D
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 21:04 schreef etuiedelapiel het volgende:
En inmiddels wel 3 miljoen op de bil, iets zegt mij dat de friezen het graaien ook hebben ontdekt.


http://www.elfstedentocht.nl/nl/de_vereniging/Aanmelden/
Vereniging, zoek eens op wat vereniging betekent.
userIcon
Wat zijn er weer veel kansloze reacties zeg..
Zonde dat het niet doorgaat imo.
80  van 104 reacties op deze pagina. (20 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2


Lees ook:

» 21/05 'Schaatser Tuitert verlaat Orie voor Beslist.nl'0
» 18/05 Schaatster Van der Geest gestopt0
» 16/05 FlevOnice is failliet7
» 14/05 De Vegt van schaats- naar skibond0


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 


True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden