FIA test rolbeugel voor voorvleugel F1-auto

Autosportfederatie FIA heeft onlangs een test uitgevoerd met een rolbeugel die op de monocoque van een Formule 1-bolide gemonteerd zou kunnen worden. Na het windscherm is dit de tweede manier die uitgeprobeerd wordt om de sport nog veiliger te maken.

De test komt voort uit de dood van Formule 2-rijder Henry Surtees die in 2009 een wiel op zijn hoofd kreeg. Ook de veer die Ferrari-rijder Felipe Massa tegen zijn helm kreeg is aanleiding om te kijken naar een verbeterde veiligheid voor de coureurs.

Daarom is onlangs een door Lotus F1 Team gemaakte titanium rolbeugel aan de tand gevoeld op het vliegveld van Suffolk. Er werd een twintig kilo zwaar wiel uit verschillende hoeken met 225 kilometer per uur op de beugel afgevuurd.

"De rolbeugel deed zeer goed zijn werk. Het hield het wiel weg van het hoofd van de coureur. We hebben het wiel niet alleen recht van voren op de rolbeugel afgevuurd, maar ook met een hoek. Bij beide tests raakte de band ook lek, wat volgens ons erg positief is, omdat het wiel daarna minder de neiging heeft om te stuiteren. Een band die lek is, komt veel eerder tot stilstand," zei een tevreden veiligheidsadviseur Andy Mellor namens de FIA. Hij benadrukte dat er nog veel meer onderzoek nodig is voordat een dergelijke oplossing in de Formule 1 geïntroduceerd zal gaan worden.