Whiting: "Extra bescherming F1-rijders onvermijdelijk"

Formule 1 • 19-05-2012 @ 21:51 •   dm Peterselieman
print 

Charlie Whiting, wedstrijddirecteur van autosportfederatie FIA, denkt dat de Formule 1-coureurs in de nabije toekomst extra beschermd zullen moeten gaan worden. De FIA zoekt uit op welke manier dit het beste kan gaan gebeuren.

"We moeten iets introduceren om te voorkomen dat losgeraakte wielen de hoofden van de rijders raken, dat is onvermijdelijk. De rolbeugel zoals recent getest is de meest waarschijnlijke optie in mijn ogen. Maar we dienen eerste de onderzoeken af te ronden, zodat we zeker weten dat het werkt. Een overkapping voor de cockpits brengt potentiële problemen met zich mee, met name op het gebied van het zicht en een mogelijk verstoord beeld voor de coureurs," zei Whiting tegen de BBC.

"Ook het gewicht en het uitstappen of verwijderen van een coureur uit de bolide vormen dan obstakels. We hebben ons best gedaan om te zorgen dat wielen ten alle tijden aan de auto's bevestigd blijven en we werken continu om daar betere manieren voor te vinden."

Aanleiding voor de betere bescherming voor de coureurs is de dood van Formule 2-coureur Henry Surtees die een losgeraakt wiel op zijn hoofd kreeg en de veer die Ferrari-coureur Felipe Massa in 2009 langdurig uitschakelde.


Bron: F1Today


1480 views / 5 reacties
Reacties op dit bericht
5  van 5 reacties op deze pagina. Pagina  1
De auto's zijn al "drive-by-wire" dus haal de coureurs er gewoon uit, zet ze in een hok met controller en flatscreen en laat ze hun rondjes rijden met mega-RC auto's.

____!
quote:
Op zondag 20 mei 2012 @ 10:07 schreef nogeenoudebekende het volgende:
De auto's zijn al "drive-by-wire" dus haal de coureurs er gewoon uit, zet ze in een hok met controller en flatscreen en laat ze hun rondjes rijden met mega-RC auto's.

____!
Inderdaad, wat een onzin dit.
Er worden duizenden kilometers geracet wereldwijd in open wheel klassen, en dan kan er ooit een freak accident tussen zitten. Bij alles wat je doet kan wel iets mis gaan toch? Laat de coureurs die dit risico niet willen lopen dan gewoon tourwagens gaan rijden en ik denk trouwens dat er geen een coureur is die met dit ''probleem'' worstelt....
Want er gebeuren de laatste 10jaar al zoveel ongelukken bij de F1....
beetje poep praat weer, gewoon iemand die ergens geld ruikt of het nou door aanklacht is of door productie van nieuwe ideeen.
userIcon
quote:
Op maandag 21 mei 2012 @ 16:28 schreef F1creeper het volgende:
beetje poep praat weer, gewoon iemand die ergens geld ruikt of het nou door aanklacht is of door productie van nieuwe ideeen.
Wie of welke instantie kan hier geld in zien? De FIA kan hier niets mee verdienen, en dus Whiting ook niet. Geld verdienen door productie? Nee, als er al geld mee gemoeid is kan het enkel zijn voor de fabrikant die de grondstoffen leverd aan de team. En het gaat de teams geld kosten om dan de beugels te produceren. Dus de enige die er een beetje geld uit kan slaan zijn de leveranciers van de teams voor de grondstoffen, en die hebben zich hoogstwaarschijnlijk niet gemoeid met de tests.

En dan nog zie ik het nut er niet van in als de ze kiezen voor zo'n beugel-achtige constructie. Die veer wat Massa geketst heeft zou er gewoon tussendoor kunnen gaan. Nutteloos in dit geval. Daarbij kan ik niet zien waarom dat het beter zou zijn dan een straaljager-achtige cockpit behalve de stijheid. Het zicht wordt meer ontnomen dan een doorzichtige cockpit, kijk bv maar naar de verbanning van de ''twintowers'' op de BMW in 2008. Dat was onder het motto ''zicht belemmering''. Of de picknick tafels van Arrows en Jordan in Monaco 2001, zelfde argument.
5  van 5 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 27/04 FIA test rolbeugel voor voorvleugel F1-auto10
» 16/04 Kleine Formule 1-teams trekken aan de bel15
» 15/04 F1-coureurs dreigen met staking5
» 15/04 Haas vindt 2015 te vroeg, 2016 te laat0
Gebruikersnaam 
Wachtwoord