Van der Garde wil voor Caterham in de F1 racen

Coureur Giedo van der Garde wil voor Caterham in de Formule 1 gaan racen, zo meldde hij aan FOK! tijdens de eerste editie van Bavaria City Racing Dublin. Een alternatief is er niet voor de rijder die in de natte straten van de Ierse hoofdstad voor het eerst in zijn leven een F1-demonstratie gaf.

Van der Garde kwam in actie met de Lotus T127 die het Caterham-team in 2010 gebruikte. De Nederlander voerde tot driemaal toe zijn show op en haalde hierbij in de smalle straten van Dublin zelfs even de 200 kilometer per uur. Hij gaf na afloop genoten te hebben. FOK! sprak hem vlak voor het evenement begon.

Het was niet de eerste keer dat Van der Garde in een Formule 1-auto gereden heeft, want eerder dit seizoen reed hij al een vrijdagtraining en in 2008 testte de Nederlander na het behalen van de titel in de World Series by Renault een dag voor het Franse team. "De test was toen goed gegaan, maar ik was te groot voor de auto, omdat ze twee kleine rijders hadden, dus ik heb toen er het beste van gemaakt en was uiteindelijk sneller dan Nelson Piquet jr."

© FOK.nl / Marco van den Hout
Giedo van der Garde had tijd voor een interview met FOK!sport Eindredacteur Erwin

"Het grote verschil met nu is dat de banden anders zijn geworden, de aerodynamica is anders geworden (brede voor- en smalle achtervleugels). Ook zijn DRS en KERS er bij gekomen, dus de rijder moet meer multifuntioneel zijn. Ik heb dit jaar nog vijf vrijdagtrainingen. Na het GP2-seizoen stap ik over om me op de Formule 1 te concentreren. Ook ga ik in het midden van het seizoen deelnemen aan de rookietest op Silverstone."

De 27-jarige Nederlander is door Jos Verstappen geïnspireerd om de autosport in te gaan en wil de populariteit van de sport in Nederland weer naar het niveau tillen dat het enkele jaren geleden had met Christijan Albers en Robert Doornbos. Wel is het voor hem lastig inschatten of hij volgend seizoen in de Formule 1 uit zal gaan komen.

© FOK.nl / Marco van den Hout
F1-testrijder en GP2-coureur Giedo van der Garde en Bavaria-directeur Peer Swinkels tijdens de persconferentie

"We hebben een goede deal hier en de mensen zijn tevreden met mij. Het was niet makkelijk om hier met de GP2 te starten, omdat het team pas één jaar ervaring had. Het team moest op sleeptouw genomen worden. We hebben nu al een overwinning en podiumplaatsen, dus het gaat de goede kant op. We moeten dit vast blijven houden en blijven winnen. Daarna moet je in een Formule 1-auto laten zien dat je snel bent. Hopelijk gaat alles goed en rijden we volgend jaar met dit team in de Formule 1."

Eén van de cruciale dingen die hierin meespelen is de banden. "De Pirelli’s waren aan het begin van het jaar nog niet zo goed, maar ze worden nu steeds constanter, alleen hebben ze niet zoveel grip. Dat maakt het wel spectaculair om mee te rijden en vooral in de GP2. Je moet de auto constant aanpassen, zoals je ook in de Formule 1 ziet."

Van der Garde heeft er geen moeite mee dat de GP2 minder aandacht genereert dan de Formule 1. "De media-aandacht in de GP2 is niet zo groot als in de Formule 1, maar de F1-teams kijken wel naar wie de talenten zijn. Als je kijkt naar de afgelopen races dan heeft iedereen die GP2 heeft gereden het goed gedaan. Maldonado heeft gewonnen, Perez op het podium gestaan, Hamilton wereldkampioen geweest, Rosberg heeft gewonnen … Die klasse is een hele goede springplank naar de Formule 1."

Wil de Nederlander de sprong maken dan zal hij sponsorgeld mee moeten nemen. "Fernando Alonso neemt bij Ferrari met Santander zelfs sponsorgeld mee en ik denk dat we in Nederland ook wel enkele bedrijven hebben die er voor willen gaan. Het is goed voor Nederland dat er een Nederlandse autocoureur Formule 1 rijdt."

© FOK.nl / Marco van den Hout
Giedo in actie in de straten van Dublin

Uiteraard wil Van der Garde dat het team van Caterham vooruit gaat en hij heeft veel vertrouwen in de toekomst, te meer omdat een aantal renstallen dit jaar heeft laten zien de sprong voorwaarts te kunnen maken. "Het racen is dit jaar spectaculair. Niemand had verwacht dat Williams zou kunnen winnen. De middenmoot is naar voren gekomen en dat maakt het speciaal. Wij hebben met Caterham ook een stap in de goeie richting gezet, maar de andere teams deden dit beter."

"Met John Iley, voormalig hoofd aerodynamica van McLaren, hopen we de stap naar het middenveld te kunnen maken. Dit jaar kunnen we meestrijden voor de plaatsen tien tot en met vijftien en volgend jaar is het doel om punten te scoren."