Startcrash Spa wakkert discussie over veiligheid aan

De crash bij de start van de Grand Prix van België heeft de discussie over veiligheid van de Formule 1-cockpit opnieuw aangewakkerd. De bolide van Romain Grosjean werd in de eerste bocht gelanceerd en miste Fernando Alonso in de Ferrari op enkele centimeters.

Het incident dat Grosjean een schorsing van één race opleverde, was een spannend moment voor Ferrari. "Gelukkig werd het hoofd van Fernando niet geraakt", aldus Ferrari-teambaas Stefano Domenicali. Als het aan hem ligt moeten jonge onervaren coureurs zwaarder gestraft worden in de lagere klassen, zodat ze in de Formule 1 bewuster zullen rijden.

"Het was een risicovolle situatie. Toen we een auto over de wagen van Alonso zagen vliegen, een paar centimeter boven zijn hoofd, voelden we ons hart even in de keel kloppen", zo vertelt Pat Fry, technisch directeur bij Ferrari.

Het beschermen van het hoofd van de coureur is al langer een punt van aandacht binnen de Formule 1 geweest. Zo heeft autosportfederatie FIA in het verleden onderzoek gedaan naar een gesloten cockpit. Domenicali: "We werken samen met de FIA om een goed veiligheidssysteem te ontwikkelen. We moeten hier uiterst voorzichtig mee zijn. We zijn nog steeds bezig met het zoeken naar de juiste oplossing."

McLaren-teambaas Martin Whitmarsh vindt ook dat er meer bescherming voor de coureur moet komen, maar ziet geen heil in een gesloten cockpit. "Ik denk dat men onderschat welke risico's er aan een dichte cockpit kleven. Je kunt wel een glazen koepel over de coureur plaatsen, maar je kunt niet aannemen dat ze daarbinnen veilig zijn."