Oranje gebruikt Google Glass en Oculus Rift bij WK

Het Nederlandse elftal is al hard aan het trainen voor het WK. En om nog beter te worden gebruikt het elftal Google Glass en mogelijk Oculus Rift. Het it-bedrijf Triple IT ontwikkelde zowel de applicaties voor Google Glass als voor Oculus Rift.

Triple IT en de KNVB onderzoeken hoe interactieve technologie kan bijdragen aan de voetbalsport. Voor Google Glass werden twee applicaties ontwikkeld. Een toont statistieken als de opstelling van een team of de lengte van een speler. De tweede applicatie is vernieuwender, aldus Sander Schouten, projectleider innovaties bij Triple IT.

Met de tweede applicatie kunnen video-analyses bekeken worden. Daardoor kunnen bijvoorbeeld standaardsituaties met een training op dat moment vergeleken worden. Waarop spelers beter kunnen oefenen op het reageren op dergelijke situaties.

Triple IT gebruikt de Oculus Rift om spelers een beter beeld van elkaar te hebben, letterlijk. "Van Persie krijgt de bal maar niet, maar kan door de Oculus Rift-bril precies zien wat Sneijder zag. Op die manier kan hij leren hoe hij de volgende keer wel aanspeelbaar is," gebruikt Sander Schouten als voorbeeld.

Er wordt gebruik gemaakt van speciale hardware zodat de positie van spelers te volgen op het veld. Met die informatie kan iemand zien wat de speler zag. Het veld is in alle richtingen zichtbaar zodat er een oneindig aantal situaties beschikbaar zijn om mee te oefenen.