Audi wint fraaie 24 uur van Le Mans

Audi heeft een fraaie en spannende 24 uur van Le Mans gewonnen. Marcel Fässler, André Lotterer en Benoit Treluyer waren na 24 uur racen op het Franse circuit met hun #2 Audi R18 e-tron quattro te sterk voor hun teamgenoten met startnummer 1. De #8 Toyota legde beslag op de derde plaats.

In de race op het circuit de La Sarthe was er veel actie. In de openingsfase van de wedstrijd nam de Toyota met startnummer 7 het voortouw. Hevige regenval zorgde ervoor dat meermalen de safety cars op de baan kwamen, mede veroorzaakt door een aantal stevige crashes. Bij een ervan werd de Audi met startnummer 3 direct uitgeschakeld en ging de Toyota met startnummer 8 de muur in. Deze auto liep met vervolgschades erbij gerekend een achterstand van in totaal negen ronden op.

Er leek weinig aan de hand voor Toyota dat Audi het nakijken gaf. Zeker omdat beide overgebleven Audi's vanwege turboproblemen meermalen de pits in moesten om deze te laten wisselen. De derde concurrent was Porsche dat zichzelf uit leek te schakelen doordat het niet snel genoeg leek te zijn en omdat de coureurs meermalen veel tijd verloren door zich te verremmen.

Halverwege de nacht sloeg het noodlot voor de #7 toe die met sneulende bekabeling uitviel. Het gaf de leiding aan de #2 Audi die later ook te maken kreeg met pech. De volgende leider was de #1 Audi van onder meer Tom Kristensen. Ook deze bolide ontkwam niet aan de problemen, waardoor de #20 Porsche van onder meer Mark Webber de eerste plaats greep. Deze auto was minder snel dan de Audi's, maar leek wel betrouwbaar tot twee uur voor het einde de pechduivel toesloeg en deze equipe uit moest vallen.

De #2 Audi had inmiddels de leiding weer gegrepen na een lange serie snelle rondetijden en bezorgde het Duitse merk na 379 ronden de dertiende overwinning in vijftien jaar. De #1 Audi werd op drie ronden tweede, voor de #8 Toyota van onder meer Sébastien Buemi die profiteerde van alle pech van de concurrentie en met vijf ronden achterstand derde werd. Hierachter werd de #12 Rebellion vierde. Deze auto was na het uitvallen van hun teamgenoten de enig overgebleven bolide van een onafhankelijk team in de LM P1-klasse.

Niet alleen in de LM P1-klasse was het spannend, want in de LM P2-klasse was de wedstrijd zo nodig nog spannender. De #35 Ligier van OAK/G-Drive reed een groot deel van de race aan de leiding, maar technische problemen zorgden ervoor dat deze bolide naar de pits moest en uiteindelijk zelfs buiten het podium eindigde. Pas in het laatste uur werd de strijd beslist toen de Zytek van Jota Sport met de #38 de leiding greep en met 356 gereden rondes de zege voor zich opeiste.

In deze bolide reed onder meer Oliver Turvey die pas afgelopen vrijdag kreeg te horen dat hij Marc Gené moest vervangen die door Audi gevraagd was om in de #1-bolide de plaats in te nemen van de gecrashte Loïc Duval. De Ligier met #46 werd op geringe achterstand tweede, voor de #36 Alpine die ook regelmatig aan de leiding in deze klasse heeft gereden.

De GTE Pro-categorie was deze editie de spannendste. De #97 Aston Martin, #74 Corvette en de #51 Ferrari vochten een zeer gevecht uit, slechts onderbroken door de pitsstops. Alle drie bolides waren vrijwel even snel, waardoor ze zeer regelmatig naast elkaar over het circuit gingen. Uiteindelijk moest de Corvette als eerste afhaken met technische problemen. Ook de Aston Martin kreeg panne, waarna Ferrari er na 339 rondes met de overwinning vandoor ging. De #73 Corvette kwam in de slotfase nog sterk naar voren en werd tweede, voor de #92 Porsche. In de GTE-Am was de overwinning voor de #95 Aston Martin die 334 ronden aflegde.

Dit jaar deden er weer twee Nederlanders mee. Ho-Pin Tung werd elfde algemeen en zevende in de LM P2-klasse met een volledig Chinees team. Jeroen Bleekemolen eindigde als 31e algemeen met een Porsche. Hij kende in het begin van de race veel problemen met enkele lekke banden, waardoor hij en zijn team veel tijd verloren. Opvallend was dat hij met Cooper MacNeil slechts één teamgenoot had, terwijl de andere teams over drie coureurs beschikten.