Uitslag GP van Duitsland

Voor het eerst werd er gereden op het vernieuwde circuit van Duitsland in Hockenheim. Werd het een drama omdat de atmosfeer van het oude circuit weg was, of werd het nieuwe gedeelte het nieuwe paradepaardje van het circuit?

De nieuwe hairpin bleek in ieder geval een goede keuze, daar werd tijdens de race veelvuldig een inhaalpoging gedaan. Over het algemeen is men overigens niet echt te spreken over het circuit.

Genoeg over het circuit, tijd voor het verslag van de race!

Het verslag:
Barrichello moet voor de warmuplap in de reserve auto plaatsnemen.

Frentzen komt niet weg bij de start en wordt naar de pits geduwd. Hij zal later echter de race kunnen vervolgen, echter met 2 ronden achterstand.

In de eerste bocht vliegen er een aantal coureurs naast (oa Irvine), maar allen kunnen hun weg vervolgen.

De La Rosa is de eerste coureur die uitvalt, transmissieproblemen zijn de oorzaak.

Na één ronde heeft Button een opmars gemaakt van P13 naar P10. Fisichella is van P6 naar P8 teruggevallen, beetje zonde van zijn goede startpositie.

Villeneuve haalt Button in in de hairpin en doordat de Canadees de Brit een beetje extra ophoudt (brake test?) kan Sato ook profiteren, hij gaat Button eveneens voorbij.

Vlak achter dit groepje vergeet Irvine op tijd te remmen, maar hij kan, mede door de grote asfaltstrips naast de baan, zijn weg vervolgen.

Voor Button is het nog niet afgelopen, hij wordt ook nog door de rest van het veld ingehaald totdat hij uiteindelijk voor Frentzen nog rondrijdt. Later zal hij uitvallen door transmissieproblemen. Ook heeft hij een hele tijd zonder traction control moeten rijden.

Raikkonen en Montoya zijn ondertussen in een heftig gevecht verwikkeld dat plaatsvindt tussen de hairpin en het Autodrome gedeelte. Uiteindelijk trekt de Colombiaan aan het langste eind en verdwijnt langzaam aan de horizon.

Op dit moment in de race is het verschil tussen P8 (Trulli) en P15 (Salo) ongeveer 2 seconden, een echt treintje dus. Trulli is duidelijk de langzamere coureur en wordt ook langzaamaan door iedereen van dat groepje ingehaald. Door het ophoudwerk van Trulli kan zelfs Mark Webber aansluiten in dit rijtje.

Trulli is ook de eerste die een pitstop maakt in ronde 17. Na zijn pitstop komt de Italiaan voor Ralf Schumacher de baan op en hij houdt de Duitser een beetje op, daardoor komt Barrichello enigzins dichterbij, maar de Braziliaan kan verder niet profiteren van deze situatie.

Michael Schumacher was in het begin van de race het snelste, maar Ralf Schumacher heeft die functie op zich genomen, hij rijdt duidelijk snellere rondetijden dan de rest van het veld.

Ondertussen is Frentzen de Arrowsbox binnengereden en heeft hiermee de strijd gestaakt. Ook Webber rijdt langzaam zijn rondes en gaat de pitsbox in, ook voor hem is de race over. Bij hem is het een hydraulisch probleem.

Ook voor Alan McNish is de race voorbij, vlak voor de 2e bocht begeeft de Toyota motor het, direct na zijn pitstop. Ook bij de Schot heeft de hydrauliek de geest gegeven.

Tijdens de pitstop van Raikkonen valt het op dat er geen nieuwe banden op worden gemonteerd, er wordt alleen een splash 'n dash gedaan.

Villeneuve is de volgende coureur die het veld moet ruimen, hij valt uit door versnellingsbakproblemen.

Fisichella heeft een pitstop gemaakt waarbij hij 32 seconden stil heeft gestaan, één van de voorwielen wilde niet loskomen en de motor was uitgevallen. Nog meer pech voor de Italiaan die zich zo goed had gekwalificeerd voor de race.

Na de eerste serie pitstops leidt Michael Schumacher voor Ralf, Barrichello, Montoya, Raikkonen, Panis, Heidfeld, Massa en Sato.

Trulli krijgt een drive through penalty. Deze keer heeft het niets met een witte lijn te maken, maar met het feit dat hij niet juist heeft gereageerd op blauwe vlaggen. Hij wachtte, volgens de wedstrijdleiding, te lang met het voorbij laten van de snellere coureur achter hem.

Raikkonen heeft last van een lekke band, in de wang van de band ging het mis. Verderop laat zelfs het volledige loopvlak los. Hij weet echter wel, met kunst en vliegwerk, de pits te halen. Na een ietwat lange stop kan hij de race vervolgen.

Panis spint in turn 2, voor hem is het ook al exit. Ook voor hem is het een teleurstellende race, hij had zich als 7e gekwalificeerd. De beste startpositie van BAR dit seizoen.
Het gaat heel hard met de uitvallers op deze manier!

Barrichello heeft tijdens zijn tweede stop problemen met de benzinetoevoer en staat (te) lang in de pits.

Bernoldi is de volgende coureur die voortijdig de strijd moet staken, zijn motor is geploft.

Irvine verremt zich weer eens een keer, dit keer in turn 2. Hij rijdt daarna de pits in en voor hem is het ook exit.

Fisichella vliegt eraf en kan uitstappen, hetzelfde geldt voor Raikkonen die eraf gaat bij het opkomen van het rechte stuk bij start/finish. Het is finished voor de finnish.

Ralf Schumacher, die op dat moment nog steeds tweede ligt, moet jammergenoeg nog een keer de pits inkomen voor een extra check-up. Bij de pitstop zou er iets foutgegaan zijn, maar na de korte stop kon de Duitser zijn weg vervolgen. Hij was echter wel zijn tweede plek kwijt aan zijn teamgenoot Montoya.

Er verandert niets meer aan de klassering en Michael Schumacher rijdt onbedreigd naar zijn 9e overwinning dit seizoen. Hij komt hiermee gelijk met Mansell met meeste overwinningen in één seizoen.

Bovendien heeft de Duitser voor de tweede maal zijn thuis GP weten te winnen, de vorige keer was alweer zeven seizoenen geleden.

Dit maal geen echte verrassingen in de uitslag, opvallend is wel dat Sauber weer een puntje heeft weten te pakken in de persoon van Nick Heidfeld. Zijn teamgenoot Felipe Massa piste net naast de pot met zijn 7e plaats.

Wat wel opviel is dat er veel coureurs de finish niet hebben gehaald. Slechts negen coureurs, van de 21 die de race hebben gestart, wisten dit wel te doen.

De uitslag:

Pos.NaamLandTeamTijd
1Michael SchumacherDuitslandFerrari1.25.52.078
2Juan-Pablo MontoyaColombiaWilliams+ 0:10.5
3Ralf SchumacherDuitslandWilliams+ 0:14.4
4Rubens BarrichelloBraziliëFerrari+ 0:23.1
5David CoulthardGr. BrittaniëMcLaren+ 1 ronde
6Nick HeidfeldDuitslandSauber+ 1 ronde
7Felipe MassaBraziliëSauber+ 1 ronde
8Takuma SatoJapanJordan+ 1 ronde
9Mika SaloFinlandToyota+ 1 ronde

De uitvallers:

Pos.NaamLandTeam
10Giancarlo FisichellaItaliëJordan
11Kimi RäikkönenFinlandMcLaren
12Eddie IrvineIerlandJaguar
13Enrique BernoldiBraziliëArrows
14Olivier PanisFrankrijkBAR
15Jarno TrulliItaliëRenault
16Jacques VilleneuveCanadaBAR
17Jenson ButtonGr. BrittaniëRenault
18Alan McNishGr. BrittaniëToyota
19Mark WebberAustraliëMinardi
20Heinz-Harald FrentzenDuitslandArrows
21Pedro De la RosaSpanjeJaguar