Pizzonia eruit, Wurz erin?

De positie van Antonio Pizzonia bij het team van Jaguar staat flink onder druk. Zijn teamgenoot presteert opmerkelijk veel beter en dat zorgt voor veel speculatie.

Pizzonia begon zijn Formule 1-avontuur als testcoureur bij Williams. Voormalig Jaguar-baas Niki Lauda was onder de indruk van de jonge Braziliaan en haalde hem gauw naar zijn team. Tot op de dag van vandaag presteert Jungle Boy echter onder de maat.

Ondertussen gooit zijn teamgenoot Mark Webber hoge ogen met sterke optredens tijdens de kwalificaties. Waar Webber zich de afgelopen race op een mooie vijfde plaats nestelde, kwam Pizzonia niet verder dan de vijftiende startplek.

Of Pizzonia gewoon een minder goede coureur is of simpelweg veel pech heeft, lijkt inmiddels niet meer belangrijk te zijn. Nav Sidhu, woordvoerder bij Jaguar, spreekt duidelijke taal. "Het is geen geheim dat er wordt getwijfeld aan Antonio's positie", zei hij in de Englse krant The Guardian. "Er zijn een hoop dingen waar wij ons zorgen over maken. Het verschil tussen zijn prestaties en die van teamgenoot Mark Webber is alarmerend groot".

Hiermee heeft Sidhu de beruchte geruchtenmolen aardig aangeslingerd. Verschillende bronnen speculeren nu over de man die Pizzonia zou moeten vervangen. The Guardian en het Duitse weekblad Motorsport Aktuell zijn het in ieder geval met elkaar eens: zij noemen allebei Alexander Wurz.

Wurz begon zijn carrière in 1997 als testcoureur bij Benetton. Toen race-coureur Gerhard Berger races miste wegens ziekte, mocht Wurz hem vervangen. Al gauw stond hij op het podium naast teamgenoot en veteraan Jean Alesi. Dat leverde hem een rijderscontract voor 1998 op. Eind 2000 werd hij echter volgens eigen zeggen door een 'politieke fout' de laan uitgestuurd. Sindsdien is de lange Oostenrijker derde coureur bij McLaren.

Dat Wurz nu een contract heeft bij McLaren hoeft niet noodzakelijkerwijs een probleem te zijn. "We hebben nog nooit een coureur in de weg gestaan, als die verder kon komen in zijn carrière", zegt Norbert Haug, sportchef van Mercedes. "Maar dat is nog geen toestemming. Eerst zullen de mensen met ons moeten spreken, dan zien we wel verder."