Mercedes tekent beroep aan tegen besluit FIA
Het Mercedes Grand Prix-team heeft besloten beroep aan te tekenen tegen de straf van Michael Schumacher, die ongeoorloofd ingehaald zou hebben in de laatste ronde van de Grand Prix van Monaco.
De Duitser haalde net toen de safety car in de laatste ronde naar binnen was gegaan, net na de zogeheten safetycarlijn, Fernando Alonso in voor de zesde plaats. De stewards besloten dat dit een overtreding was van artikel 40.13 van de Sporting regulations. De regel stelt dat "als de race eindigt terwijl de safety car op de baan is zal die [safety car] de pitstraat binnen gaan aan het einde van de laatste ronde en de wagens zullen afgevlagd worden zoals gewoonlijk zonder inhalen."
Daardoor zakte Schumi van de zesde naar de twaalfde plaats in de uitslag. Mercedes heeft nu de zaak voorgelegd aan de FIA's Court of Appeal. De FIA liet weten dat een beroep in dit geval alleen tegen het besluit kan zijn, de straf zelf is een vervangende drivethroughpenalty, waar geen beroep tegen gedaan kan worden.
Dan roepen dat het bezwaar niet tegen de penalty maar tegen de beslissing is is natuurlijk bullshit.
De regel is duidelijk genoeg: rule 40.13, which states that "if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking"
Ja, dan kan je wel gaan lopen zeiken dat er geen safety car situatie was omdat die naar binnen was gegaan, dat is natuurlijk "kip-ei" redenatie.
[ Bericht gewijzigd door Sally op zondag 16 mei 2010 @ 23:38 ]
[ Bericht gewijzigd door Sally op zondag 16 mei 2010 @ 23:38 ]
Brawn interpreteert bovenstaand stukje van het regelement als: de safety-car is weer naar binnen gegaan, dus vervalt het statement.
Echter de regel treedt al in werking zodra de [safety-car] de laatste ronde aanvangt. Het veranderd dus niet meer (dat staat namelijk nergens).
De volgorde van afvlaggen gaat dus al in zodra de safety-car de finishlijn is overgegaan aan het begin van de laatste ronde.
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
Dit stuk reglement waar Brawn beroep op doet is niet geldig als onder een SC situatie wordt gefinished, echter volgens Brawn was nog voor de laatste ronde aangekondigd dat de SC de pits in zou gaan in de laatste ronde en werden er groene vlaggen gezwaaid toen de SC naar binnen reed (track clear, GEEN SC situatie meer).
Brawn zegt dus eigenlijk: We zijn niet onder SC gefinished, maar de baan is vrijgegeven.
Wat ik persoonlijk jammer vind is dat de FIA soms zo onduidelijk is in de straffen. Geef wat meer informatie waarom de ene partij gelijk krijgt boven de andere partij, wat meer transparantie zou het voor mij als fan begrijpelijker maken en dus ook leuker. (Nu zie ik 2 verhalen lijnrecht tegenover elkaar en ze klinken beiden aannemelijk.)
ik dacht dat ze in ronde 77 reeds aankondigden dat de SC ging binnenkomen in 78 en vervolgens zwaaien ze met groene vlaggen
zodoende kan ik Brawn z'n uitleg zeker volgen
Naar mijn mening is de wedstrijdleiding niet duidelijk geweest. Ze hadden ook iets kunnen zeggen van SC will go in this lap, but SC situation remains till the end of the race.
Of gewoon met gele vlaggen blijven zwaaien, dan was er ook geen misverstand geweest...
Dit beroep zal niks terug draaien, maar ik hoop dat het voor duidelijkheid zorgt voor een volgende keer.
Terechte straf en onterecht beroep dus.
\[b\]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."\[/b\] - Joe Saward
In Monaco beweren de stewards dat de race "onder SC is beeindigd" mbv de telecommunicatie "safetycar in this lap" en mbv groene vlaggen als signalisatie naar de rijders toe.
Maar welke andere telecommunicatie naar de teams en welke andere signalisatie naar de rijders toe zou de wedstrijdleiding dan gebruikt hebben indien ze de race NIET onder SC hadden willen beeindigen ?
Ik ben benieuwd hoe de FIA zich hier gaat uitkletsen, want in hun regelgeving staat nergens vermeld dat de race onder SC zowiezo eindigt indien de SC de laatste ronde aanvat ...
Volgens mij heeft de FIA zichzelf voor de zoveelste keer compleet vast gereden in hun eigen regeltjes en is bijgevolg een extra verduidelijking/wijziging van hun regels naar de teams toe en naar het publiek toe hier duidelijk gewenst.
Daarom kan ik het beroep van Mercedes GP alleen maar ondersteunen.
Vraagje aan de FIA: wat betekent precies voor mij als rijder de rode vlag, wat betekent precies geel en wat betekent precies groen ?
IMHO hebben ze bij de FIA nog een hele boel werk ...
het moment
commentator is best grappig.
Ik interpreteer dat als de safety car de laatste ronde ingaat, de ronde achter de safetycar afgelegd wordt en de race dus achter de safety car eindigt (ook al gaat deze aan het eind van de ronde naar de pits, wat die ook zou doen als de track niet vrijgegeven zou worden). Zo redeneren ook Whitmarsh en Domenicali, maar niet Ross Brawn.
Wie er uiteindelijk gelijk heeft moet de FIA maar beslissen, maar voorlopig blijf ik bij mijn interpretatie.
\[b\]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."\[/b\] - Joe Saward
Al met al kunnen we er vrijwel zeker van zijn dat de straf niet teruggedraaid wordt. (wat niet wegneemt dat ik het een briljante actie vind van der meister)
Brawn lijkt toch echt gelijk te hebben.
http://www.youtube.com/watch?v=cQerOq_7DcA
LA-33
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
Is het al vrijdag?
“Trying is the first step towards failure.” -- Homer J. Simpson
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken