Voorbeschouwing Grand Prix van België

Komend weekend staat in de Formule 1 de Grand Prix van België op het programma. Een echt circuit voor de coureurs en door de ligging van de baan in de Belgische Ardennen kan het op het ene deel van Spa-Francorchamps droog zijn, terwijl het op het andere gedeelte regent. Het hele circus kijkt uit naar de race die voor Luca Badoer mogelijk de laatste bij Ferrari kan zijn. Een van de coureurs die zich wil laten zien is Sebastian Vettel die na twee uitvalbeurten punten moet scoren.

Spa-Francorchamps is een van de oudste circuits op de Formule 1-kalender. Een groot deel van de baan lag vroeger op een doorgaande weg, maar sinds enkele jaren is deze verplaatst. Hierdoor kan er bijna het hele jaar van het circuit gebruik gemaakt worden.

Lengte: 7.004 km
Aantal ronden: 44
Totale lengte: 308.052 km
ronderecord: 1:45.108 (K. Räikkönen - McLaren MP4-19B, 2004)

Coureurs

Pos. Naam Team Punten
1. J. Button Brawn GP 72
2. R. Barrichello Brawn GP 54
3. M. Webber Red Bull 51.5
4. S. Vettel Red Bull 47
5. N. Rosberg Williams 29.5
6. L. Hamilton McLaren 27
7. K. Räikkönen Ferrari 24
8. J. Trulli Toyota 22.5
9. F. Massa Ferrari 22
10. F. Alonso Renault 16
11. T. Glock Toyota 16
12. H. Kovalainen McLaren 14
13. N. Heidfeld BMW 6
14. R. Kubica BMW 3
15. S. Buemi Toro Rosso 3
16. S. Bourdais Toro Rosso 2
17. K. Nakajima Williams 0
18. A. Sutil Force India 0
19. G. Fisichella Force India 0
20. N. Piquet jr. Renault 0
21. R. Grosjean Renault 0
22. J. Alguersuari Toro Rosso 0
23. L. Badoer Ferrari 0

Constructeurs

Pos. Team Punten
1. Brawn GP 126
2. Red Bull 98.5
3. Ferrari 46
4. McLaren 41
5. Toyota 38.5
6. Williams 29.5
7. Renault 16
8. BMW 9
9. Toro Rosso 5
10. Force India 0

Spa-Francorchamps is een circuit waar vele historische autosportmomenten zijn geweest. Zo vindt er jaarlijks de 24 uursrace plaats moet toerwagens en de Formule 1-race. Het beroemdste deel van de baan is als de coureurs de La Source-hairpin hebben gehad en dan Eau Rouge nemen. Daarbij rijden ze steil omhoog en komen dan via Raidillon het lange rechte stuk op. Deze twee bochten werden vroeger alleen door de grote coureurs volgas genomen. Tegenwoordiger is het iets eenvoudiger om dat te doen.

In de recente historie blijven de autosportfans vooral de races in 1998 en 2000 bij. In 1998 zorgde de regen er voor dat er vlak na de start een crash was waarbij vijftien van de 22 gestarte coureurs betrokken waren. Hierdoor kon bij de herstart niet iedereen meer starten. Michael Schumacher domineerde de wedstrijd totdat hij David Coulthard op een ronde wilde zetten. De Schot reed op de racelijn, iets wat door de Duitser niet gezien werd.

De botsing die volgde zorgde er voor dat de Ferrari van Schumacher een driewieler werd en ook Coulthard uitviel. De Duitser was witheet en beende naar de McLaren-pits waar hij tegen moest worden gehouden. Later gaf Coulthard toe dat hij fout zat in die race. Damon Hill won overigens de race.

Het jaar 2000 is niet beroemd vanwege de overwinning van Mika Häkkinen, maar de inhaalactie die de McLaren-coureur deed. Schumacher had de auto meer op natte omstandigheden afgesteld dan de Fin. Daardoor was Häkkinen aan het einde van de race op een opdrogende baan in het voordeel. Vooral op de rechte stukken pakte de Fin veel winst. Met nog enkele ronden te gaan positioneerde Häkkinen zich bij het uitkomen van Raidillon en terwijl Schumacher Ricardo Zonta op het rechte stuk Kemmel links inhaalde, deed de McLaren-coureur dit rechts, waardoor hij op zeer fraaie wijze de leiding in de race kon pakken.

Vorig jaar wist Lewis Hamilton voor McLaren de poleposition te pakken voor Felipe Massa en Kimi Räikkönen. De race begon op een nog licht vochtige baan. De meeste last had Heikki Kovalainen hiervan, want hij verloor in de eerste ronde veel plaatsen. Vooraan waren het Hamilton, Räikkönen en Massa die er vandoor gingen. Hamilton maakte een fout in de tweede ronde door te spinnen in La Source, waardoor Kimi de leiding over kon nemen.

Räikkönen wist een gat van vijf seconden te slaan met Hamilton die dit na zijn tweede pitstop wist te dichten. Enkele ronden voor het einde kwam er regen, waarna de Brit de Ferrari-coureur bij de Bus Stop-chicane wist te passeren. De McLaren-coureur ging echter wijd, waardoor hij Räikkönen voorbij moest laten. Bij La Source was het dan wel raak. Het vervolg van de race was glibberig, waarbij beide leiders enkele malen van de baan raakten. Op twee ronden van het einde ging Räikkönen in de fout en parkeerde zijn bolide vlak na Blanchimont in de muur.

Hamilton kon zo winnen voor Massa en Nick Heidfeld die met regenbanden flink opgeklommen was. Na afloop van de race werd Hamilton bestraft omdat hij niet op een goede wijze Räikkönen weer had laten passeren. Hierdoor wist Massa uiteindelijk te winnen voor Heidfeld en Hamilton.

Vrijdag 28 augustus 2009

10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 29 augustus 2009

11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie

Zondag 30 augustus 2009

14:00 ING Belgian Grand Prix

Datum Tijd Programma
Za 29 augustus13.55-15.15 uur RTL GP: Formule 1 - België - Kwalificatie
Zo 30 augustus13.00-13.55 uur RTL GP: Formule 1 - België - Pre-show
Zo 30 augustus13.55-15.45 uur RTL GP: Formule 1 - België - Race
Zo 30 augustus15.45-16.00 uur RTL GP: Formule 1 - België - Nabeschouwing
Zo 30 augustus20.00-20.30 uur RTL GP: Formule 1 - België - Samenvatting

Datum Tijd Programma
Za 29 augustus13.10-15.15 uur BBC1: Formule 1 - België - Kwalificatie
Zo 30 augustus13.10-16.00 uur BBC1: Formule 1 - België - Race
Zo 30 augustus20.00-20.30 uur BBC3: Formule 1 - België - Samenvatting
Nederlandse tijden

DagMinimumMaximumNeerslagkansWeerbeeld
Vrijdag11 °C19 °C20 %deels bewolkt
Zaterdag10 °C21 °C10 %zonnig
Zondag10 °C21 °C0 %deels bewolkt
Bron: The Weather Channel
Submitter:  Bron: FOK!sport